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Measurable residual disease monitoring in acute myeloid leukemia with t(8;21)(q22;q22.1): results from the AML Study Group.
Rücker, Frank G; Agrawal, Mridul; Corbacioglu, Andrea; Weber, Daniela; Kapp-Schwoerer, Silke; Gaidzik, Verena I; Jahn, Nikolaus; Schroeder, Thomas; Wattad, Mohammed; Lübbert, Michael; Koller, Elisabeth; Kindler, Thomas; Götze, Katharina; Ringhoffer, Mark; Westermann, Jörg; Fiedler, Walter; Horst, Heinz A; Greil, Richard; Schroers, Roland; Mayer, Karin; Heinicke, Thomas; Krauter, Jürgen; Schlenk, Richard F; Thol, Felicitas; Heuser, Michael; Ganser, Arnold; Bullinger, Lars; Paschka, Peter; Döhner, Hartmut; Döhner, Konstanze.
Afiliação
  • Rücker FG; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Agrawal M; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Corbacioglu A; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Weber D; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Kapp-Schwoerer S; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Gaidzik VI; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Jahn N; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Schroeder T; Klinik für Hämatologie, Onkologie und Klinische Immunologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Germany.
  • Wattad M; Klinik für Hämatologie, Internistische Onkologie und Stammzellentransplantation, Evangelisches Krankenhaus Essen-Werden, Essen, Germany.
  • Lübbert M; Klinik für Innere Medizin I, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Germany.
  • Koller E; 3. Medizinische Abteilung, Hanusch-Krankenhaus der WGKK, Vienna, Austria.
  • Kindler T; III. Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsmedizin Mainz, Mainz, Germany.
  • Götze K; III. Medizinische Klinik, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munich, Germany.
  • Ringhoffer M; Medizinische Klinik III, Städtisches Klinikum Karlsruhe, Karlsruhe, Germany.
  • Westermann J; Medizinische Klinik m. S. Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie, Campus Virchow-Klinikum, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany.
  • Fiedler W; II. Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany.
  • Horst HA; Universitätsklinikum Schleswig-Holstein Campus Kiel, Kiel, Germany.
  • Greil R; Universitätsklinik für Innere Medizin III, Paracelsus Medizinische Privatuniversität Salzburg, Salzburg, Austria.
  • Schroers R; Medizinische Universitätsklinik Ruhr-Universität-Bochum, Knappschaftskrankenhaus, Bochum, Germany.
  • Mayer K; Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Germany.
  • Heinicke T; Klinik für Hämatologie und Onkologie, Universitätsklinikum Magdeburg, Magdeburg, Germany.
  • Krauter J; Medizinische Klinik III, Klinikum Braunschweig, Braunschweig, Germany.
  • Schlenk RF; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Thol F; Nationales Centrum für Tumorerkrankungen, Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany; and.
  • Heuser M; Klinik für Hämatologie, Hämostaseologie, Onkologie und Stammzelltransplantation, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany.
  • Ganser A; Klinik für Hämatologie, Hämostaseologie, Onkologie und Stammzelltransplantation, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany.
  • Bullinger L; Klinik für Hämatologie, Hämostaseologie, Onkologie und Stammzelltransplantation, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany.
  • Paschka P; Medizinische Klinik m. S. Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie, Campus Virchow-Klinikum, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany.
  • Döhner H; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Döhner K; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
Blood ; 134(19): 1608-1618, 2019 11 07.
Article em En | MEDLINE | ID: mdl-31554635
We performed serial measurable residual disease (MRD) monitoring in bone marrow (BM) and peripheral blood (PB) samples of 155 intensively treated patients with RUNX1-RUNX1T1+ AML, using a qRT-PC-based assay with a sensitivity of up to 10-6. We assessed both reduction of RUNX1-RUNX1T1 transcript levels (TLs) and achievement of MRD negativity (MRD-) for impact on prognosis. Achievement of MR2.5 (>2.5 log reduction) after treatment cycle 1 and achievement of MR3.0 after treatment cycle 2 were significantly associated with a reduced risk of relapse (P = .034 and P = .028, respectively). After completion of therapy, achievement of MRD- in both BM and PB was an independent, favorable prognostic factor in cumulative incidence of relapse (4-year cumulative incidence relapse: BM, 17% vs 36%, P = .021; PB, 23% vs 55%, P = .001) and overall survival (4-year overall survival rate BM, 93% vs 70%, P = .007; PB, 87% vs 47%, P < .0001). Finally, during follow-up, serial qRT-PCR analyses allowed prediction of relapse in 77% of patients exceeding a cutoff value of 150 RUNX1-RUNX1T1 TLs in BM, and in 84% of patients exceeding a value of 50 RUNX1-RUNX1T1 TLs in PB. The KIT mutation was a significant factor predicting a lower CR rate and inferior outcome, but its prognostic impact was outweighed by RUNX1-RUNX1T1 TLs during treatment. Virtually all relapses occurred within 1 year after the end of treatment, with a very short latency from molecular to morphologic relapse, necessitating MRD assessment at short intervals during this time period. Based on our data, we propose a refined practical guideline for MRD assessment in RUNX1-RUNX1T1+ AML.
Assuntos

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Leucemia Mieloide Aguda / Proteínas de Fusão Oncogênica / Neoplasia Residual Tipo de estudo: Guideline / Prognostic_studies Limite: Adolescent / Adult / Aged / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Blood Ano de publicação: 2019 Tipo de documento: Article País de afiliação: Alemanha

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Leucemia Mieloide Aguda / Proteínas de Fusão Oncogênica / Neoplasia Residual Tipo de estudo: Guideline / Prognostic_studies Limite: Adolescent / Adult / Aged / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Blood Ano de publicação: 2019 Tipo de documento: Article País de afiliação: Alemanha