Your browser doesn't support javascript.
loading
[Physical activity in the German National Cohort (NAKO): use of multiple assessment tools and initial results]. / Körperliche Aktivität in der NAKO Gesundheitsstudie: erste Ergebnisse des multimodalen Erhebungskonzepts.
Leitzmann, Michael; Gastell, Sylvia; Hillreiner, Andrea; Herbolsheimer, Florian; Baumeister, Sebastian E; Bohn, Barbara; Brandes, Mirko; Greiser, Halina; Jaeschke, Lina; Jochem, Carmen; Kluttig, Alexander; Krist, Lilian; Michels, Karin B; Pischon, Tobias; Schmermund, Axel; Sprengeler, Ole; Zschocke, Johannes; Ahrens, Wolfgang; Baurecht, Hansjörg; Becher, Heiko; Berger, Klaus; Brenner, Hermann; Castell, Stefanie; Fischer, Beate; Franzke, Claus-Werner; Fricke, Julia; Hoffmann, Wolfgang; Holleczek, Bernd; Kaaks, Rudolf; Kalinowski, Sonja; Keil, Thomas; Kemmling, Yvonne; Kuß, Oliver; Legath, Nicole; Lieb, Wolfgang; Linseisen, Jakob; Löffler, Markus; Mikolajczyk, Rafael; Obi, Nadia; Peters, Annette; Ratjen, Ilka; Schikowski, Tamara; Schulze, Matthias B; Stang, Andreas; Thierry, Sigrid; Völzke, Henry; Wirkner, Kerstin; Steindorf, Karen.
Afiliação
  • Leitzmann M; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Fakultät für Medizin, Universität Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland. michael.leitzmann@ukr.de.
  • Gastell S; NAKO Studienzentrum, Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam-Rehbrücke (DIfE), Nuthetal, Deutschland.
  • Hillreiner A; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Fakultät für Medizin, Universität Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.
  • Herbolsheimer F; Abteilung Bewegung, Präventionsforschung und Krebs, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ) und Nationales Centrum für Tumorerkrankungen (NCT), Heidelberg, Deutschland.
  • Baumeister SE; Lehrstuhl für Epidemiologie, UNIKA-T Augsburg, LMU München, Augsburg, Deutschland.
  • Bohn B; SFG Klinische Epidemiologie, Helmholtz Zentrum München, Neuherberg, Deutschland.
  • Brandes M; NAKO Geschäftsstelle, Heidelberg, Deutschland.
  • Greiser H; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Jaeschke L; Abteilung Krebsepidemiologie, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Jochem C; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.
  • Kluttig A; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Fakultät für Medizin, Universität Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.
  • Krist L; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Michels KB; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Pischon T; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Schmermund A; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.
  • Sprengeler O; Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Zschocke J; Partnerstandort Berlin, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Berlin, Deutschland.
  • Ahrens W; MDC/BIH Biobank, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC) und Berlin Institute of Health (BIH), Berlin, Deutschland.
  • Baurecht H; Cardioangiologisches Centrum Bethanien (CCB) im Agaplesion Bethanien Krankenhaus, Frankfurt am Main, Deutschland.
  • Becher H; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Berger K; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Brenner H; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Castell S; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Fakultät für Medizin, Universität Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.
  • Fischer B; Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Franzke CW; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Fricke J; Abteilung Klinische Epidemiologie und Alternsforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Hoffmann W; Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung (HZI), Braunschweig, Deutschland.
  • Holleczek B; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Fakultät für Medizin, Universität Regensburg, Franz-Josef-Strauß-Allee 11, 93053, Regensburg, Deutschland.
  • Kaaks R; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Kalinowski S; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Keil T; Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Kemmling Y; Partnerstandort Greifswald, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Greifswald, Deutschland.
  • Kuß O; Krebsregister Saarland, Saarbrücken, Deutschland.
  • Legath N; Abteilung Krebsepidemiologie, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Lieb W; Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland.
  • Linseisen J; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Löffler M; Institut für Klinische Epidemiologie und Biometrie, Universität Würzburg, Würzburg, Deutschland.
  • Mikolajczyk R; Landesinstitut für Gesundheit, Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit (LGL), Bad Kissingen, Deutschland.
  • Obi N; Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung (HZI), Braunschweig, Deutschland.
  • Peters A; Institut für Biometrie und Epidemiologie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.
  • Ratjen I; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Schikowski T; Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität Kiel, Kiel, Deutschland.
  • Schulze MB; Lehrstuhl für Epidemiologie, UNIKA-T Augsburg, LMU München, Augsburg, Deutschland.
  • Stang A; SFG Klinische Epidemiologie, Helmholtz Zentrum München, Neuherberg, Deutschland.
  • Thierry S; Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Völzke H; Leipziger Forschungszentrum für Zivilisationserkrankungen (LIFE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Wirkner K; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Steindorf K; Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
Article em De | MEDLINE | ID: mdl-32055903
ABSTRACT

BACKGROUND:

Physical activity is a complex behavior that is difficult to measure validly and reliably in large, population-based studies. Data on physical activity are available for the initial 100,000 participants of the German National Cohort.

OBJECTIVES:

To describe the baseline physical activity assessment in the cohort and to present initial descriptive results. MATERIAL AND

METHODS:

Physical activity was assessed using a combination of tools, including two self-administered questionnaires, the Questionnaire on Annual Physical Activity Pattern (QUAP) and the Global Physical Activity Questionnaire (GPAQ); a computer-based 24­h physical activity recall (cpar24); and 7­day accelerometry (Actigraph GT3X/+; ActiGraph, Pensacola, FL, USA).

RESULTS:

The availability of data varied between assessment instruments (QUAP n = 16,372; GPAQ n = 90,900; cpar24 n = 23,989; accelerometry n = 35,218). Analyses across measurement tools showed that on average, women spent 75 to 216 min/d, and men spent 73 to 224 min/d in moderate or higher intensity total physical activity. Persons aged 20-39 years spent 66 to 200 min/d, and persons aged 40-69 years spent 78 to 244 min/d in moderate or higher intensity total physical activity.

CONCLUSIONS:

Initial baseline analyses of physical activity in this cohort show the value of using a combination of questionnaires, 24­h recalls, and a movement sensor. The comprehensive data collection represents a valuable resource for future analyses and will improve our understanding of the association between physical activity and disease prevention.
Assuntos
Palavras-chave

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Exercício Físico Tipo de estudo: Etiology_studies / Incidence_studies / Observational_studies / Risk_factors_studies Limite: Adult / Aged / Female / Humans / Male / Middle aged País/Região como assunto: Europa Idioma: De Revista: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Ano de publicação: 2020 Tipo de documento: Article

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Exercício Físico Tipo de estudo: Etiology_studies / Incidence_studies / Observational_studies / Risk_factors_studies Limite: Adult / Aged / Female / Humans / Male / Middle aged País/Região como assunto: Europa Idioma: De Revista: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Ano de publicação: 2020 Tipo de documento: Article