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[Assessment of self-reported cardiovascular and metabolic diseases in the German National Cohort (GNC, NAKO Gesundheitsstudie): methods and initial results]. / Erfassung selbst berichteter kardiovaskulärer und metabolischer Erkrankungen in der NAKO Gesundheitsstudie: Methoden und erste Ergebnisse.
Jaeschke, Lina; Steinbrecher, Astrid; Greiser, Karin Halina; Dörr, Marcus; Buck, Thomas; Linseisen, Jakob; Meisinger, Christa; Ahrens, Wolfgang; Becher, Heiko; Berger, Klaus; Braun, Bettina; Brenner, Hermann; Castell, Stefanie; Fischer, Beate; Franzke, Claus-Werner; Gastell, Sylvia; Günther, Kathrin; Hoffmann, Wolfgang; Holleczek, Bernd; Jagodzinski, Annika; Kaaks, Rudolf; Kluttig, Alexander; Krause, Gérard; Krist, Lilian; Kuß, Oliver; Lehnich, Anna-Therese; Leitzmann, Michael; Lieb, Wolfgang; Löffler, Markus; Michels, Karin B; Mikolajczyk, Rafael; Peters, Annette; Schikowski, Tamara; Schipf, Sabine; Schmidt, Börge; Schulze, Matthias; Völzke, Henry; Willich, Stefan N; Pischon, Tobias.
Afiliação
  • Jaeschke L; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Robert-Rössle-Straße 10, 13125, Berlin, Deutschland. lina.jaeschke@mdc-berlin.de.
  • Steinbrecher A; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Robert-Rössle-Straße 10, 13125, Berlin, Deutschland.
  • Greiser KH; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Dörr M; Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Buck T; Partnerstandort Greifswald, Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Greifswald, Deutschland.
  • Linseisen J; Klinikum Westfalen, Knappschaftskrankenhaus Dortmund, Dortmund, Deutschland.
  • Meisinger C; Lehrstuhl für Epidemiologie, am UNIKA-T, LMU München, Augsburg, Deutschland.
  • Ahrens W; SFG Klinische Epidemiologie, Helmholtz Zentrum München, Neuherberg, Deutschland.
  • Becher H; Lehrstuhl für Epidemiologie, am UNIKA-T, LMU München, Augsburg, Deutschland.
  • Berger K; SFG Klinische Epidemiologie, Helmholtz Zentrum München, Neuherberg, Deutschland.
  • Braun B; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Brenner H; Institut für Statistik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland.
  • Castell S; Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Fischer B; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Franzke CW; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Gastell S; Institut für Krebsepidemiologie an der Universität zu Lübeck, Lübeck, Deutschland.
  • Günther K; Abteilung Klinische Epidemiologie und Alternsforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Hoffmann W; Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung (HZI), Braunschweig, Deutschland.
  • Holleczek B; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland.
  • Jagodzinski A; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Kaaks R; Zentrale Einrichtung NAKO-Studienzentrum, Deutsches Institut für Ernährungsforschung (DIfE), Potsdam-Rehbrücke, Deutschland.
  • Kluttig A; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Krause G; Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Krist L; Krebsregister Saarland, Saarbrücken, Deutschland.
  • Kuß O; Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Lehnich AT; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Leitzmann M; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Lieb W; Abteilung Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung (HZI), Braunschweig, Deutschland.
  • Löffler M; Medizinische Hochschule Hannover (MHH), Hannover, Deutschland.
  • Michels KB; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Mikolajczyk R; Institut für Biometrie und Epidemiologie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.
  • Peters A; Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie, Universität Duisburg-Essen, Essen, Deutschland.
  • Schikowski T; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland.
  • Schipf S; Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität Kiel, Kiel, Deutschland.
  • Schmidt B; Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie (IMISE), Medizinische Fakultät, Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Schulze M; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Völzke H; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Willich SN; Institut für Epidemiologie, Helmholtz Zentrum München - Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt, Neuherberg, Deutschland.
  • Pischon T; IUF Leibniz-Institut für umweltmedizinische Forschung gGmbH, Düsseldorf, Deutschland.
Article em De | MEDLINE | ID: mdl-32157352
ABSTRACT

BACKGROUND:

Data on self-reported cardiovascular and metabolic diseases are available for the first 100,000 participants of the population-based German National Cohort (GNC, NAKO Gesundheitsstudie).

OBJECTIVES:

To describe assessment methods and the frequency of self-reported cardiovascular and metabolic diseases in the German National Cohort. MATERIALS AND

METHODS:

Using a computer-based, standardized personal interview, 101,806 participants (20-75 years, 46% men) from 18 nationwide study centres were asked to use a predefined list to report medical conditions ever diagnosed by a physician, including cardiovascular or metabolic diseases. For the latter, we calculated sex-stratified relative frequencies and compared these with reference data.

RESULTS:

With regard to cardiovascular diseases, 3.5% of men and 0.8% of women reported to have ever been diagnosed with a myocardial infarction, 4.8% and 1.5% with angina pectoris, 3.5% and 2.5% with heart failure, 10.1% and 10.4% with cardiac arrhythmia, 2.7% and 1.8% with claudicatio intermittens, and 34.6% and 27.0% with arterial hypertension. The frequencies of self-reported diagnosed metabolic diseases were 8.1% and 5.8% for diabetes mellitus, 28.6% and 24.5% for hyperlipidaemia, 7.9% and 2.4% for gout, and 10.1% and 34.3% for thyroid diseases. Observed disease frequencies were lower than reference data for Germany.

CONCLUSIONS:

In the German National Cohort, self-reported cardiovascular and metabolic diseases diagnosed by a physician are assessed from all participants, therefore representing a data source for future cardio-metabolic research in this cohort.
Assuntos
Palavras-chave

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Doenças Cardiovasculares / Doenças Metabólicas Tipo de estudo: Etiology_studies / Incidence_studies / Observational_studies / Risk_factors_studies Limite: Female / Humans / Male País/Região como assunto: Europa Idioma: De Revista: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Assunto da revista: SAUDE PUBLICA Ano de publicação: 2020 Tipo de documento: Article

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Doenças Cardiovasculares / Doenças Metabólicas Tipo de estudo: Etiology_studies / Incidence_studies / Observational_studies / Risk_factors_studies Limite: Female / Humans / Male País/Região como assunto: Europa Idioma: De Revista: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Assunto da revista: SAUDE PUBLICA Ano de publicação: 2020 Tipo de documento: Article