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[Urinary incontinence after radical prostatectomy for prostate cancer-data from 17,149 patients from 125 certified centers]. / Harninkontinenz nach radikaler Prostatektomie beim Prostatakarzinom ­ aktuelle Daten von 17.149 Patienten aus 125 zertifizierten Zentren.
Kowalski, Christoph; Sibert, Nora Tabea; Hammerer, Peter; Wesselmann, Simone; Feick, Günter; Carl, Ernst-Günther; Klotz, Theodor; Apel, Hendrik; Dieng, Sebastian; Nyarangi-Dix, Joanne; Knoll, Thomas; Reike, Moritz Johannes; Duwe, Gregor; Bartolf, Elisabeth; Steiner, Thomas; Borowitz, Rainer; Lümmen, Gerd; Seitz, Anna Katharina; Pfitzenmaier, Jesco; Aziz, Atiqullah; Brock, Marko; Berger, Frank Peter; Kaftan, Björn Theodor; Grube, Christian; Häfner, Tim; Hamza, Amir; Schmelz, Hans; Haas, Jürgen; Lenart, Sebastian; Lafita, Anselm; Sippel, Carsten; Winter, Alexander; Kedia, George; Hadaschik, Boris; Varga, Zoltan; Buse, Stephan; Richter, Matthias; Distler, Florian; Simon, Jörg; Wiegel, Thomas; Baltes, Stefan; Janitzky, Andreas; Sommer, Jens Peter; Hijazi, Sameh; Fülkell, Philipp; Harke, Nina N; Bolenz, Christian; Khalil, Christian; Breidenbach, Clara; Tennstedt, Pierre.
Afiliación
  • Kowalski C; Deutsche Krebsgesellschaft, Berlin, Kuno-Fischer-Str. 8, 14057, Berlin, Deutschland. kowalski@krebsgesellschaft.de.
  • Sibert NT; Deutsche Krebsgesellschaft, Berlin, Kuno-Fischer-Str. 8, 14057, Berlin, Deutschland.
  • Hammerer P; Städtisches Klinikum Braunschweig, Braunschweig, Deutschland.
  • Wesselmann S; Deutsche Krebsgesellschaft, Berlin, Kuno-Fischer-Str. 8, 14057, Berlin, Deutschland.
  • Feick G; Bundesverband Prostatakrebs Selbsthilfe, Bonn, Deutschland.
  • Carl EG; Bundesverband Prostatakrebs Selbsthilfe, Bonn, Deutschland.
  • Klotz T; Kliniken Nordoberpfalz, Weiden, Deutschland.
  • Apel H; Uniklinikum Erlangen, Erlangen, Deutschland.
  • Dieng S; OnkoZert, Neu-Ulm, Deutschland.
  • Nyarangi-Dix J; Hegau-Bodensee-Klinikum Singen, Singen, Deutschland.
  • Knoll T; Klinikum Sindelfingen-Böblingen, Sindelfingen, Deutschland.
  • Reike MJ; Marien Hospital Herne, Ruhr-Universität Bochum, Herne, Deutschland.
  • Duwe G; Klinik und Poliklinik für Urologie und Kinderurologie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, Deutschland.
  • Bartolf E; Klinikum Ingolstadt, Ingolstadt, Deutschland.
  • Steiner T; Helios Klinikum Erfurt, Erfurt, Deutschland.
  • Borowitz R; Klinikum Memmingen, Memmingen, Deutschland.
  • Lümmen G; GFO Kliniken Troisdorf, Troisdorf, Deutschland.
  • Seitz AK; Klinik und Poliklinik für Urologie und Kinderurologie, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland.
  • Pfitzenmaier J; Ev. Klinikum Bethel, Universitätsklinikum OWL d, Universität Bielefeld, Bielefeld, Deutschland.
  • Aziz A; München Klinik Bogenhausen, Bogenhausen, Deutschland.
  • Brock M; Stiftungsklinikum PROSELIS Recklinghausen, Recklinghausen, Deutschland.
  • Berger FP; Klinik für Urologie, Universitätsklinikum Jena, Jena, Deutschland.
  • Kaftan BT; Klinikum Lüneburg, Lüneburg, Deutschland.
  • Grube C; Klinikum Magdeburg, Magdeburg, Deutschland.
  • Häfner T; Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Hamza A; Klinikum St. Georg Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Schmelz H; BundeswehrZentralkrankenhaus Koblenz, Koblenz, Deutschland.
  • Haas J; Klinikum am Steinenberg, Reutlingen, Deutschland.
  • Lenart S; Barmherzige Brüder Krankenhaus Wien, Wien, Österreich.
  • Lafita A; Inselspital Bern, Bern, Schweiz.
  • Sippel C; Klinikum Friedrichshafen, Friedrichshafen, Deutschland.
  • Winter A; Universitätsklinik für Urologie, Klinikum Oldenburg, Department für Humanmedizin, Fakultät für Medizin und Gesundheitswissenschaften, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg, Deutschland.
  • Kedia G; DIAKOVERE Friederikenstift, Hannover, Deutschland.
  • Hadaschik B; Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland.
  • Varga Z; SRH Kliniken Landkreis Sigmaringen, Sigmaringen, Deutschland.
  • Buse S; Alfried Krupp Krankenhaus, Essen, Deutschland.
  • Richter M; Kliniken Maria Hilf Mönchengladbach, Mönchengladbach, Deutschland.
  • Distler F; Universitätsklinik der Paracelsus, Privatuniversität am Klinikum Nürnberg, Nürnberg, Deutschland.
  • Simon J; Ortenau-Klinikum Offenburg, Offenburg, Deutschland.
  • Wiegel T; Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.
  • Baltes S; Klinikum Region Hannover, Hannover, Deutschland.
  • Janitzky A; Universitätsklinikum Magdeburg, Magdeburg, Deutschland.
  • Sommer JP; Rems-Murr-Klinikum Winnenden, Winnenden, Deutschland.
  • Hijazi S; Klinikum Ibbenbüren, Ibbenbüren, Deutschland.
  • Fülkell P; Universitätsklinikum Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Harke NN; Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland.
  • Bolenz C; Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Deutschland.
  • Khalil C; Johanniter Krankenhaus Oberhausen, Oberhausen, Deutschland.
  • Breidenbach C; Deutsche Krebsgesellschaft, Berlin, Deutschland.
  • Tennstedt P; Martini Klinik am Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg-Eppendorf, Deutschland.
Urologie ; 63(1): 67-74, 2024 Jan.
Article en De | MEDLINE | ID: mdl-37747493
ABSTRACT

BACKGROUND:

In addition to erectile dysfunction, urinary incontinence is the most common functional limitation after radical prostatectomy (RPE) for prostate cancer (PCa). The German S3 guideline recommends informing patients about possible effects of the therapy options, including incontinence. However, only little data on continence from routine care in German-speaking countries after RPE are currently available, which makes it difficult to inform patients.

OBJECTIVE:

The aim of this work is to present data on the frequency and severity of urinary incontinence after RPE from routine care. MATERIALS AND

METHODS:

Information from the PCO (Prostate Cancer Outcomes) study is used, which was collected between 2016 and 2022 in 125 German Cancer Society (DKG)-certified prostate cancer centers in 17,149 patients using the Expanded Prostate Cancer Index Composite Short Form (EPIC-26). Changes in the "incontinence" score before (T0) and 12 months after RPE (T1) and the proportion of patients who used pads, stratified by age and risk group, are reported.

RESULTS:

The average score for urinary incontinence (value range 0-worst possible to 100-best possible) was 93 points at T0 and 73 points 12 months later. At T0, 97% of the patients did not use a pad, compared to 56% at T1. 43% of the patients who did not use a pad before surgery used at least one pad a day 12 months later, while 13% use two or more. The proportion of patients using pads differs by age and risk classification.

CONCLUSION:

The results provide a comprehensive insight into functional outcome 12 months after RPE and can be taken into account when informing patients.
Asunto(s)
Palabras clave

Texto completo: 1 Bases de datos: MEDLINE Asunto principal: Neoplasias de la Próstata / Incontinencia Urinaria / Disfunción Eréctil Tipo de estudio: Guideline Límite: Humans / Male Idioma: De Revista: Urologie Año: 2024 Tipo del documento: Article

Texto completo: 1 Bases de datos: MEDLINE Asunto principal: Neoplasias de la Próstata / Incontinencia Urinaria / Disfunción Eréctil Tipo de estudio: Guideline Límite: Humans / Male Idioma: De Revista: Urologie Año: 2024 Tipo del documento: Article