Your browser doesn't support javascript.
loading
Clinical Characterization of Arrhythmia-Induced Cardiomyopathy in Patients With Tachyarrhythmia and Idiopathic Heart Failure.
Schach, Christian; Körtl, Thomas; Zeman, Florian; Luttenberger, Bianca; Mühleck, Franziska; Baum, Paul; Lavall, Daniel; Vosshage, Nicola H; Resch, Markus; Ripfel, Sarah; Meindl, Christine; Ücer, Ekrem; Hamer, Okka W; Baessler, Andrea; Arzt, Michael; Koller, Michael; Sohns, Christian; Maier, Lars S; Wachter, Rolf; Sossalla, Samuel.
Afiliación
  • Schach C; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Körtl T; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany; Justus-Liebig-Universität Giessen, Medizinische Klinik I, Gießen, Germany.
  • Zeman F; Universitätsklinikum Regensburg, Zentrum für Klinische Studien, Regensburg, Germany.
  • Luttenberger B; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Mühleck F; Universitätsklinikum Leipzig, Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Leipzig, Germany.
  • Baum P; Universitätsklinikum Leipzig, Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Leipzig, Germany.
  • Lavall D; Universitätsklinikum Leipzig, Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Leipzig, Germany.
  • Vosshage NH; Universitätsklinikum Leipzig, Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Leipzig, Germany.
  • Resch M; Caritas Krankenhaus St. Josef, Abteilung für Kardiologie, Regensburg, Germany.
  • Ripfel S; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Meindl C; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Ücer E; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Hamer OW; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Institut für Röntgendiagnostik, Regensburg, Germany.
  • Baessler A; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Arzt M; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Koller M; Universitätsklinikum Regensburg, Zentrum für Klinische Studien, Regensburg, Germany.
  • Sohns C; Ruhr-Universität Bochum, Klinik für Elektrophysiologie, Bad Oeynhausen, Germany.
  • Maier LS; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Wachter R; Universitätsklinikum Leipzig, Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Leipzig, Germany.
  • Sossalla S; Universitäres Herzzentrum Regensburg, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Abteilung für Kardiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany; Justus-Liebig-Universität Giessen, Medizinische Klinik I, Gießen, Germany; Campus der Universität Giessen, Kerckhoff-Klinik, Abteilung f
JACC Clin Electrophysiol ; 10(5): 870-881, 2024 May.
Article en En | MEDLINE | ID: mdl-38483417
ABSTRACT

BACKGROUND:

Arrhythmia-induced cardiomyopathy (AIC) is a known entity, but prospective evidence for its characterization is limited.

OBJECTIVES:

This study aimed to 1) determine the relative frequency of the pure form of AIC in the clinically relevant cohort of patients with newly diagnosed, otherwise unexplained left ventricular systolic dysfunction (LVSD) and tachyarrhythmia; 2) assess the time to recovery from LVSD; and 3) identify parameters for an early diagnosis of AIC.

METHODS:

Patients were prospectively included, underwent effective rhythm restoration, and were followed-up at 2, 4, and 6 months to evaluate clinical characteristics, biomarkers, and cardiac imaging including cardiac magnetic resonance imaging. Patients with recurred arrhythmia were excluded from analysis.

RESULTS:

41 of 50 patients were diagnosed with AIC 6 months after rhythm restoration. Left ventricular (LV) ejection fraction increased 2 months after rhythm restoration from 35.4% ± 8.2% to 52.7% ± 8.0% in AIC patients vs 37.0% ± 9.5% to 43.3% ± 7.0% in non-AIC patients. From month 2 to 6, LV ejection fraction continued to increase in AIC patients (57.2% ± 6.1%; P < 0.001) but remained stable in non-AIC patients (44.0% ± 7.8%; P = 0.628). Multivariable logistic regression analysis revealed that lower LV end-diastolic diameter at baseline could be used for early diagnosis of AIC, whereas biomarkers and other morphological or functional parameters, including late LV gadolinium enhancement, did not show suitability for early diagnosis.

CONCLUSIONS:

We observed a high prevalence of AIC in patients with otherwise unexplained LVSD and concomitant tachyarrhythmia, suggesting that this condition may be underdiagnosed in clinical practice. Most patients recovered fast, within months, from LVSD. A low initial LV end-diastolic diameter may constitute an early marker for diagnosis of AIC.
Asunto(s)
Palabras clave

Texto completo: 1 Bases de datos: MEDLINE Asunto principal: Taquicardia / Insuficiencia Cardíaca / Cardiomiopatías Límite: Adult / Aged / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: JACC Clin Electrophysiol Año: 2024 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania

Texto completo: 1 Bases de datos: MEDLINE Asunto principal: Taquicardia / Insuficiencia Cardíaca / Cardiomiopatías Límite: Adult / Aged / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: JACC Clin Electrophysiol Año: 2024 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania