Your browser doesn't support javascript.
loading
[Design and quality control of the oral health status examination in the German National Cohort (GNC)]. / Design und Qualitätskontrolle der zahnmedizinischen Untersuchung in der NAKO Gesundheitsstudie.
Holtfreter, Birte; Samietz, Stefanie; Hertrampf, Katrin; Aarabi, Ghazal; Hagenfeld, Daniel; Kim, Ti-Sun; Kocher, Thomas; Koos, Bernd; Schmitter, Marc; Ahrens, Wolfgang; Alwers, Elizabeth; Becher, Heiko; Berger, Klaus; Brenner, Hermann; Damms-Machado, Antje; Ebert, Nina; Fischer, Beate; Franzke, Claus-Werner; Frölich, Stefanie; Greiser, Halina; Gies, Anton; Günther, Kathrin; Hassan, Lamiaa; Hoffmann, W; Jaeschke, Lina; Keil, Thomas; Kemmling, Yvonne; Krause, Gérard; Krist, Lilian; Legath, Nicole; Lieb, Wolfgang; Leitzmann, Michael; Linseisen, Jakob; Loeffler, Markus; Meinke-Franze, Claudia; Michels, Karin B; Mikolajczyk, Rafael; Obi, Nadia; Peters, Annette; Pischon, Tobias; Schipf, Sabine; Schmidt, Börge; Völzke, Henry; Waniek, Sabina; Wigmann, Claudia; Wirkner, Kerstin; Schmidt, Carsten Oliver; Kühnisch, Jan; Rupf, Stefan.
Afiliação
  • Holtfreter B; Poliklinik für Zahnerhaltung, Parodontologie, Endodontologie, Präventive Zahnmedizin und Kinderzahnheilkunde, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Samietz S; Poliklinik für Zahnärztliche Prothetik, Alterszahnheilkunde und Medizinische Werkstoffkunde, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Hertrampf K; Klinik für Mund­, Kiefer- und Gesichtschirurgie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Deutschland.
  • Aarabi G; Poliklinik für Zahnärztliche Prothetik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Hagenfeld D; Department für Parodontologie und Zahnerhaltung, Universitätsklinikum Münster, Münster, Deutschland.
  • Kim TS; Poliklinik für Zahnerhaltungskunde und Parodontologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.
  • Kocher T; Poliklinik für Zahnerhaltung, Parodontologie, Endodontologie, Präventive Zahnmedizin und Kinderzahnheilkunde, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Koos B; Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsklinik für Zahn­, Mund- und Kieferheilkunde, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Deutschland.
  • Schmitter M; Klinik für Zahnärztliche Prothetik, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland.
  • Ahrens W; Leibniz Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie, BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Alwers E; Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland.
  • Becher H; Abteilung Klinische Epidemiologie und Alternsforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Berger K; Zentrum für Experimentelle Medizin, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Brenner H; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Damms-Machado A; Abteilung Klinische Epidemiologie und Alternsforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Ebert N; Abteilung Präventive Onkologie, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen (NCT), Heidelberg, Deutschland.
  • Fischer B; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Franzke CW; Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung, Institut für Biometrie und Epidemiologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.
  • Frölich S; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland.
  • Greiser H; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Gies A; Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland.
  • Günther K; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Hassan L; Abteilung Klinische Epidemiologie und Alternsforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Hoffmann W; Abteilung Präventive Onkologie, Nationales Centrum für Tumorerkrankungen (NCT), Heidelberg, Deutschland.
  • Jaeschke L; Leibniz Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie, BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Keil T; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik (IMEBI), Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland.
  • Kemmling Y; Abteilung Versorgungsepidemiologie und Community Health, Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Krause G; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.
  • Krist L; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Legath N; Institut für Klinische Epidemiologie und Biometrie, Universität Würzburg, Würzburg, Deutschland.
  • Lieb W; Landesinstitut für Gesundheit, Bayerisches Landesamt für Gesundheit und Lebensmittelsicherheit, Bad Kissingen, Deutschland.
  • Leitzmann M; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung (HZI), Braunschweig, Deutschland.
  • Linseisen J; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung (HZI), Braunschweig, Deutschland.
  • Loeffler M; Infektionsepidemiologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland.
  • Meinke-Franze C; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Michels KB; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Mikolajczyk R; Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität Kiel, Kiel, Deutschland.
  • Obi N; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland.
  • Peters A; Lehrstuhl für Epidemiologie am UNIKA-T, Ludwig-Maximilians-Universität München, Augsburg, Deutschland.
  • Pischon T; Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Schipf S; Leipziger Forschungszentrum für Zivilisationserkrankungen (LIFE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Schmidt B; Abteilung Study of Health in Pomerania/Klinisch-Epidemiologische Forschung, Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Völzke H; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Waniek S; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik (IMEBI), Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland.
  • Wigmann C; Zentrum für Experimentelle Medizin, Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Wirkner K; Helmholtz Zentrum München, Deutsches Forschungszentrum für Gesundheit und Umwelt (GmbH), Neuherberg, Deutschland.
  • Schmidt CO; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.
  • Kühnisch J; Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Rupf S; Deutsches Zentrum für Herz-Kreislauf-Forschung (DZHK), Partnerstandort Berlin, Berlin, Deutschland.
Article em De | MEDLINE | ID: mdl-32166336
BACKGROUND: Caries and periodontitis are highly prevalent worldwide. Because detailed data on these oral diseases were collected within the framework of the German National Cohort (GNC), associations between oral and systemic diseases and conditions can be investigated. OBJECTIVES: The study protocol for the oral examination was designed to ensure a comprehensive collection of dental findings by trained non-dental staff within a limited examination time. At the mid-term of the GNC baseline examination, a first quality evaluation was performed to check the plausibility of results and to propose measures to improve the data quality. MATERIALS AND METHODS: A dental interview, saliva sampling and oral diagnostics were conducted. As part of the level­1 examination, the number of teeth and prostheses were recorded. As part of the level­2 examination, detailed periodontal, cariological and functional aspects were examined. All examinations were conducted by trained non-dental personnel. Parameters were checked for plausibility and variable distributions were descriptively analysed. RESULTS: Analyses included data of 57,967 interview participants, 56,913 level­1 participants and 6295 level­2 participants. Percentages of missing values for individual clinical parameters assessed in level 1 and level 2 ranged between 0.02 and 3.9%. Results showed a plausible distribution of the data; rarely, implausible values were observed, e.g. for measurements of horizontal and vertical overbite (overjet and overbite). Intra-class correlation coefficients indicated differences in individual parameters between regional clusters, study centres and across different examiners. CONCLUSIONS: The results confirm the feasibility of the study protocol by non-dental personnel and its successful integration into the GNC's overall assessment program. However, rigorous dental support of the study centres is required for quality management.
Assuntos
Palavras-chave

Texto completo: 1 Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Saúde Bucal / Coleta de Dados / Cárie Dentária / Doenças da Boca Idioma: De Ano de publicação: 2020 Tipo de documento: Article

Texto completo: 1 Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Saúde Bucal / Coleta de Dados / Cárie Dentária / Doenças da Boca Idioma: De Ano de publicação: 2020 Tipo de documento: Article