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Allogeneic Stem Cell Transplantation Improves Survival in Patients with Acute Myeloid Leukemia Characterized by a High Allelic Ratio of Mutant FLT3-ITD.
Ho, Anthony D; Schetelig, Johannes; Bochtler, Tilmann; Schaich, Markus; Schäfer-Eckart, Kerstin; Hänel, Mathias; Rösler, Wolf; Einsele, Hermann; Kaufmann, Martin; Serve, Hubert; Berdel, Wolfgang E; Stelljes, Matthias; Mayer, Jiri; Reichle, Albrecht; Baldus, Claudia D; Schmitz, Norbert; Kramer, Michael; Röllig, Christoph; Bornhäuser, Martin; Thiede, Christian; Ehninger, Gerhard.
Afiliación
  • Ho AD; Medizinische Klinik und Poliklinik, Abteilung Innere Medizin V, Hämatologie, Onkologie und Rheumatologie, Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany.
  • Schetelig J; Medizinische Klinik und Poliklinik I, TU Dresden, Dresden, Germany. Electronic address: johannes.schetelig@uniklinikum-dresden.de.
  • Bochtler T; Medizinische Klinik und Poliklinik, Abteilung Innere Medizin V, Hämatologie, Onkologie und Rheumatologie, Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany.
  • Schaich M; Medizinische Klinik und Poliklinik I, TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Schäfer-Eckart K; Klinik für Innere Medizin 5, Schwerpunkt Onkologie/Hämatologie, Klinikum Nürnberg Nord, Universitätsklinik der Paracelsus Medizinischen Privatuniversität, Nürnberg, Germany.
  • Hänel M; Klinik für Innere Medizin III, Klinikum Chemnitz gGmbH, Chemnitz, Germany.
  • Rösler W; Medizinische Klinik 5 - Hämatologie und Internistische Onkologie, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Germany.
  • Einsele H; Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany.
  • Kaufmann M; Abteilung für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Robert-Bosch-Krankenhaus, Stuttgart, Germany.
  • Serve H; Medizinische Klinik II, Universitätsklinikum Frankfurt Goethe-Universität, Frankfurt, Germany.
  • Berdel WE; Medizinische Klinik und Poliklinik A, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany.
  • Stelljes M; Medizinische Klinik und Poliklinik A, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany.
  • Mayer J; Department of Hemato-Oncology, University Hospital Brno, CEITEC Masaryk University, Brno, Czech Republic.
  • Reichle A; Klinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Baldus CD; Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Hämatologie und Onkologie, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Germany.
  • Schmitz N; Abteilung für Hämatologie, Onkologie und Stammzelltransplantation, Asklepios Klinik St. Georg, Hamburg, Germany.
  • Kramer M; Medizinische Klinik und Poliklinik I, TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Röllig C; Medizinische Klinik und Poliklinik I, TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Bornhäuser M; Medizinische Klinik und Poliklinik I, TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Thiede C; Medizinische Klinik und Poliklinik I, TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Ehninger G; Medizinische Klinik und Poliklinik I, TU Dresden, Dresden, Germany.
Biol Blood Marrow Transplant ; 22(3): 462-9, 2016 Mar.
Article en En | MEDLINE | ID: mdl-26551637
ABSTRACT
Allogeneic hematopoietic cell transplantation (alloHCT) as a postremission therapy in patients with FLT3-ITD-positive intermediate-risk acute myeloid leukemia (AML) remains controversial. FLT3-ITD mutations are heterogeneous with respect to allelic ratio, location, and length of the insertion, with a high mutant-to-wild-type ratio consistently associated with inferior prognosis. We retrospectively analyzed the role of alloHCT in first remission in relationship to the allelic ratio and presence or absence of nucleophosmin 1 mutations (NPM1) in the Study Alliance Leukemia AML2003 trial. FLT3-ITD mutations were detected in 209 patients and concomitant NPM1 mutations in 148 patients. Applying a predefined cutoff ratio of .8, AML was grouped into high- and low-ratio FLT3-ITD AML (HR(FLT3-ITD) and LR(FLT3-ITD)). Sixty-one patients (29%) were transplanted in first remission. Overall survival (OS) (HR, .3; 95% CI, .16 to .7; P = .004) and event-free survival (EFS) (HR, .4; 95% CI, .16 to .9; P = .02) were significantly increased in patients with HR(FLT3-ITD) AML who received alloHCT as consolidation treatment compared with patients who received consolidation chemotherapy. Patients with LR(FLT3-ITD) AML and wild-type NPM1 who received alloHCT in first remission had increased OS (HR, .3; 95% CI, .1 to .8; P = .02) and EFS (HR, .2; 95% CI, .1 to .8; P = .02), whereas alloHCT in first remission did not have a significant impact on OS and EFS in patients with LR(FLT3-ITD) AML and concomitant NPM1 mutation. In conclusion, our results provide additional evidence that alloHCT in first remission improves EFS and OS in patients with HR(FLT3-ITD) AML and in patients with LR(FLT3-ITD) AML and wild-type NPM1.
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Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Banco de datos: MEDLINE Asunto principal: Leucemia Mieloide Aguda / Trasplante de Células Madre / Alelos / Tirosina Quinasa 3 Similar a fms / Mutación Tipo de estudio: Clinical_trials Límite: Adolescent / Adult / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Biol Blood Marrow Transplant Asunto de la revista: HEMATOLOGIA / TRANSPLANTE Año: 2016 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Banco de datos: MEDLINE Asunto principal: Leucemia Mieloide Aguda / Trasplante de Células Madre / Alelos / Tirosina Quinasa 3 Similar a fms / Mutación Tipo de estudio: Clinical_trials Límite: Adolescent / Adult / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Biol Blood Marrow Transplant Asunto de la revista: HEMATOLOGIA / TRANSPLANTE Año: 2016 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania