Your browser doesn't support javascript.
loading
Imatinib dose reduction in major molecular response of chronic myeloid leukemia: results from the German Chronic Myeloid Leukemia-Study IV.
Michel, Christian; Burchert, Andreas; Hochhaus, Andreas; Saussele, Susanne; Neubauer, Andreas; Lauseker, Michael; Krause, Stefan W; Kolb, Hans-Jochem; Hossfeld, Dieter Kurt; Nerl, Christoph; Baerlocher, Gabriela M; Heim, Dominik; Brümmendorf, Tim H; Fabarius, Alice; Haferlach, Claudia; Schlegelberger, Brigitte; Balleisen, Leopold; Goebeler, Maria-Elisabeth; Hänel, Mathias; Ho, Anthony; Dengler, Jolanta; Falge, Christiane; Möhle, Robert; Kremers, Stephan; Kneba, Michael; Stegelmann, Frank; Köhne, Claus-Henning; Lindemann, Hans-Walter; Waller, Cornelius F; Spiekermann, Karsten; Berdel, Wolfgang E; Müller, Lothar; Edinger, Matthias; Mayer, Jiri; Beelen, Dietrich W; Bentz, Martin; Link, Hartmut; Hertenstein, Bernd; Fuchs, Roland; Wernli, Martin; Schlegel, Frank; Schlag, Rudolf; de Wit, Maike; Trümper, Lorenz; Hebart, Holger; Hahn, Markus; Thomalla, Jörg; Scheid, Christof; Schafhausen, Philippe; Verbeek, Walter.
Afiliação
  • Michel C; Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Campus Marburg, Klinik für Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg, Germany.
  • Burchert A; Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Campus Marburg, Klinik für Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg, Germany burchert@staff.uni-marburg.de.
  • Hochhaus A; Klinik für Innere Medizin II, Hämatologie und Internistische Onkologie, Jena, Germany.
  • Saussele S; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, University Heidelberg, Mannheim, Germany.
  • Neubauer A; Universitätsklinikum Gießen und Marburg, Campus Marburg, Klinik für Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Philipps Universität Marburg, Germany.
  • Lauseker M; Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie, Ludwig-Maximilians-Universität München, Munich, Germany.
  • Krause SW; Medizinische Klinik 5, Universitätsklinikum, Erlangen, Germany.
  • Kolb HJ; Medizinische Klinik III, Universität München, Germany.
  • Hossfeld DK; Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Eppendorf, Hamburg, Germany.
  • Nerl C; Klinikum Schwabing, Munich, Germany.
  • Baerlocher GM; Inselspital, Bern, Switzerland.
  • Heim D; Universitätsspital, Basel, Switzerland.
  • Brümmendorf TH; RWTH, Aachen, Germany.
  • Fabarius A; III. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, University Heidelberg, Mannheim, Germany.
  • Haferlach C; MLL, Munich, Germany.
  • Schlegelberger B; Institut für Humangenetik, MHH, Hannover, Germany.
  • Balleisen L; Ev. Krankenhaus, Hamm, Germany.
  • Goebeler ME; Comprehensive Cancer Center Mainfranken und Medizinische Klinik II, Zentrum für Innere Medizin, Würzburg, Germany.
  • Hänel M; Klinik für Innere Medizin 3, Chemnitz, Germany.
  • Ho A; Medizinische Klinik V, Universität Heidelberg, Germany.
  • Dengler J; Onkologische Schwerpunktpraxis, Heilbronn, Germany.
  • Falge C; Medizinische Klinik 5, Klinikum Nürnberg-Nord, Germany.
  • Möhle R; Medizinische Abteilung 2, Universitätsklinikum, Tübingen, Germany.
  • Kremers S; Caritas Krankenhaus, Lebach, Germany.
  • Kneba M; 2. Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel, Germany.
  • Stegelmann F; Klinik für Innere Medizin 3, Universitätsklinikum, Ulm, Germany.
  • Köhne CH; Universitätsklinik für Onkologie und Hämatologie, Oldenburg, Germany.
  • Lindemann HW; St Marien-Hospital, Hagen, Germany.
  • Waller CF; Innere Medizin 1, Universitätsklinikum, Freiburg, Germany.
  • Spiekermann K; Medizinische Klinik III, Universität München, Germany.
  • Berdel WE; Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum, Münster, Germany.
  • Müller L; Onkologie Leer Unter Ems, Leer, Germany.
  • Edinger M; Klinik und Poliklinik für Innere Medizin 3, Universitätsklinikum, Regensburg, Germany.
  • Mayer J; Masaryk University Hospital, Brno, Czech Republic.
  • Beelen DW; Klinik für Knochenmarktransplantation, Essen, Germany.
  • Bentz M; Medizinische Klinik 3, Städtisches Klinikum, Karlsruhe, Germany.
  • Link H; Hematology, Medical Oncology, Kaiserslautern, Germany.
  • Hertenstein B; 1. Medizinische Klinik, Klinikum Bremen Mitte, Bremen, Germany.
  • Fuchs R; RWTH, Aachen, Germany.
  • Wernli M; Kantonsspital, Aarau, Switzerland.
  • Schlegel F; St Antonius-Hospital, Eschweiler, Germany.
  • Schlag R; Hämatologische-Onkologische Schwerpunktpraxis, Würzburg, Germany.
  • de Wit M; Klinik für Innere Medizin II, Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Vivantes Klinikum Neukölln, Berlin, Germany.
  • Trümper L; Klinik für Hämatologie und medizinische Onkologie, Universitätsmedizin, Göttingen, Germany.
  • Hebart H; Stauferklinikum Schwäbisch Gmünd, Mutlangen, Germany.
  • Hahn M; Onkologie Zentrum, Ansbach, Germany.
  • Thomalla J; Praxisklinik für Hämatologie und Onkologie, Koblenz, Germany.
  • Scheid C; Klinik 1 für Innere Medizin, Universitätsklinikum, Köln, Germany.
  • Schafhausen P; Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Eppendorf, Hamburg, Germany.
  • Verbeek W; Ambulante Hämatologie und Onkologie, Bonn, Germany.
Haematologica ; 104(5): 955-962, 2019 05.
Article em En | MEDLINE | ID: mdl-30514803
ABSTRACT
Standard first-line therapy of chronic myeloid leukemia is treatment with imatinib. In the randomized German Chronic Myeloid Leukemia-Study IV, more potent BCR-ABL inhibition with 800 mg ('high-dose') imatinib accelerated achievement of a deep molecular remission. However, whether and when a de-escalation of the dose intensity under high-dose imatinib can be safely performed without increasing the risk of losing deep molecular response is unknown. To gain insights into this clinically relevant question, we analyzed the outcome of imatinib dose reductions from 800 mg to 400 mg daily in the Chronic Myeloid Leukemia-Study IV. Of the 422 patients that were randomized to the 800 mg arm, 68 reduced imatinib to 400 mg after they had achieved at least a stable major molecular response. Of these 68 patients, 61 (90%) maintained major molecular remission on imatinib at 400 mg. Five of the seven patients who lost major molecular remission on the imatinib standard dose regained major molecular remission while still on 400 mg imatinib. Only two of 68 patients had to switch to more potent kinase inhibition to regain major molecular remission. Importantly, the lengths of the intervals between imatinib high-dose treatment before and after achieving major molecular remission were associated with the probabilities of maintaining major molecular remission with the standard dose of imatinib. Taken together, the data support the view that a deep molecular remission achieved with high-dose imatinib can be safely maintained with standard dose in most patients. Study protocol registered at clinicaltrials.gov 00055874.
Assuntos

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Leucemia Mielogênica Crônica BCR-ABL Positiva / Suspensão de Tratamento / Mesilato de Imatinib / Recidiva Local de Neoplasia / Antineoplásicos Tipo de estudo: Guideline / Observational_studies / Prognostic_studies / Risk_factors_studies Limite: Aged / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Haematologica Ano de publicação: 2019 Tipo de documento: Article País de afiliação: Alemanha

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Leucemia Mielogênica Crônica BCR-ABL Positiva / Suspensão de Tratamento / Mesilato de Imatinib / Recidiva Local de Neoplasia / Antineoplásicos Tipo de estudo: Guideline / Observational_studies / Prognostic_studies / Risk_factors_studies Limite: Aged / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Haematologica Ano de publicação: 2019 Tipo de documento: Article País de afiliação: Alemanha