Your browser doesn't support javascript.
loading
Hematopoietic cell transplantation in patients with intermediate and high-risk AML: results from the randomized Study Alliance Leukemia (SAL) AML 2003 trial.
Schetelig, J; Schaich, M; Schäfer-Eckart, K; Hänel, M; Aulitzky, W E; Einsele, H; Schmitz, N; Rösler, W; Stelljes, M; Baldus, C D; Ho, A D; Neubauer, A; Serve, H; Mayer, J; Berdel, W E; Mohr, B; Oelschlägel, U; Parmentier, S; Röllig, C; Kramer, M; Platzbecker, U; Illmer, T; Thiede, C; Bornhäuser, M; Ehninger, G.
Afiliación
  • Schetelig J; 1] Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany [2] DKMS, German Bone Marrow Donor Center, Dresden, Germany.
  • Schaich M; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Schäfer-Eckart K; Städtisches Klinikum Nord, Medizinische Klinik 5, Nürnberg, Germany.
  • Hänel M; Klinikum Chemnitz gGmbH, Klinik für Innere Medizin III, Chemnitz, Germany.
  • Aulitzky WE; Robert-Bosch-Krankenhaus, Abteilung für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Stuttgart, Germany.
  • Einsele H; Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany.
  • Schmitz N; Asklepios Klinik St Georg, Abteilung für Hämatologie, Onkologie und Stammzelltransplantation, Hamburg, Germany.
  • Rösler W; Universitätsklinikum Erlangen, Medizinische Klinik 5, Erlangen, Germany.
  • Stelljes M; Medizinische Klinik und Poliklinik A, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany.
  • Baldus CD; Charité Berlin, Campus Benjamin Franklin, Berlin, Germany.
  • Ho AD; Medizinische Klinik und Poliklinik, Abteilung Innere Medizin V, Hämatologie, Onkologie und Rheumatologie, Universität Heidelberg, Heidelberg, Germany.
  • Neubauer A; Kliniken für Innere Medizin, Hämatologie/Onkologie und Immunologie, Universitätsklinikum Marburg, Marburg, Germany.
  • Serve H; Medizinische Klinik II, Klinikum der J.W. Goethe Universität, Frankfurt, Germany.
  • Mayer J; Department of Hemato-Oncology, University Hospital Brno, Brno, Czech Republic.
  • Berdel WE; Medizinische Klinik und Poliklinik A, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany.
  • Mohr B; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Oelschlägel U; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Parmentier S; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Röllig C; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Kramer M; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Platzbecker U; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Illmer T; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Thiede C; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Bornhäuser M; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
  • Ehninger G; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus der TU Dresden, Dresden, Germany.
Leukemia ; 29(5): 1060-8, 2015 May.
Article en En | MEDLINE | ID: mdl-25434303
ABSTRACT
The optimal timing of allogeneic hematopoietic stem cell transplantation (HCT) in acute myeloid leukemia (AML) is controversial. We report on 1179 patients with a median age of 48 years who were randomized upfront. In the control arm, sibling HCT was scheduled in the first complete remission for intermediate-risk or high-risk AML and matched unrelated HCT in complex karyotype AML. In the experimental arm, matched unrelated HCT in first remission was offered also to patients with an FLT3-ITD (FMS-like tyrosine kinase 3-internal tandem duplication) allelic ratio >0.8, poor day +15 marrow blast clearance and adverse karyotypes. Further, allogeneic HCT was recommended in high-risk AML to be performed in aplasia after induction chemotherapy. In the intent-to-treat (ITT) analysis, superiority of the experimental transplant strategy could not be shown with respect to overall survival (OS) or event-free survival. As-treated analyses suggest a profound effect of allogeneic HCT on OS (HR 0.73; P=0.002) and event-free survival (HR 0.67; P<0.001). In high-risk patients, OS was significantly improved after allogeneic HCT in aplasia (HR 0.64; P=0.046) and after HCT in remission (HR 0.74; P=0.03). Although superiority of one study arm could not be demonstrated in the ITT analysis, secondary analyses suggest that early allogeneic HCT is a promising strategy for patients with high-risk AML.
Asunto(s)

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Asunto principal: Leucemia Mieloide Aguda / Trasplante de Células Madre Hematopoyéticas Tipo de estudio: Clinical_trials / Etiology_studies / Risk_factors_studies Límite: Adolescent / Adult / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Leukemia Asunto de la revista: HEMATOLOGIA / NEOPLASIAS Año: 2015 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Asunto principal: Leucemia Mieloide Aguda / Trasplante de Células Madre Hematopoyéticas Tipo de estudio: Clinical_trials / Etiology_studies / Risk_factors_studies Límite: Adolescent / Adult / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Leukemia Asunto de la revista: HEMATOLOGIA / NEOPLASIAS Año: 2015 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania