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[DGPPN pilot study on the implementation of the S3 guideline "Prevention of coercion: prevention and therapy of aggressive behavior in adults"]. / DGPPN-Pilotstudie zur Implementierung der S3-Leitlinie "Verhinderung von Zwang: Prävention und Therapie aggressiven Verhaltens bei Erwachsenen".
Bechdolf, Andreas; Bühling-Schindowski, Felix; Weinmann, Stefan; Baumgardt, Johanna; Kampmann, Marie; Sauter, Dorothea; Jaeger, Susanne; Walter, Gernot; Mayer, Michael; Löhr, Michael; Schulz, Michael; Gather, Jakov; Ketelsen, Regina; Aßfalg, Ralf; Cole, Celline; Vandamme, Angelika; Mahler, Lieselotte; Hirsch, Sophie; Steinert, Tilman.
Affiliation
  • Bechdolf A; Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik mit FRITZ am Urban & soulspace, Vivantes Klinikum Am Urban und im Friedrichshain, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Dieffenbachstr. 1, 10967, Berlin, Deutschland. andreas.bechdolf@vivantes.de.
  • Bühling-Schindowski F; Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Köln, Köln, Deutschland. andreas.bechdolf@vivantes.de.
  • Weinmann S; ORYGEN, The National Centre of Excellence in Youth Mental Health, University of Melbourne, Melbourne, Australien. andreas.bechdolf@vivantes.de.
  • Baumgardt J; Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik mit FRITZ am Urban & soulspace, Vivantes Klinikum Am Urban und im Friedrichshain, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Dieffenbachstr. 1, 10967, Berlin, Deutschland.
  • Kampmann M; Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik mit FRITZ am Urban & soulspace, Vivantes Klinikum Am Urban und im Friedrichshain, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Dieffenbachstr. 1, 10967, Berlin, Deutschland.
  • Sauter D; Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Rudolf-Sophien-Stift, Stuttgart, Deutschland.
  • Jaeger S; Universitäre Psychiatrische Kliniken Basel, Basel, Schweiz.
  • Walter G; Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik mit FRITZ am Urban & soulspace, Vivantes Klinikum Am Urban und im Friedrichshain, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Dieffenbachstr. 1, 10967, Berlin, Deutschland.
  • Mayer M; Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie I, Universitätsklinikum Ulm, Ravensburg - Weissenau, Deutschland.
  • Löhr M; Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie I, Universitätsklinikum Ulm, Ravensburg - Weissenau, Deutschland.
  • Schulz M; Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie I, Universitätsklinikum Ulm, Ravensburg - Weissenau, Deutschland.
  • Gather J; Zentrum für seelische Gesundheit, Kreiskliniken Darmstadt-Dieburg, Groß-Umstadt, Deutschland.
  • Ketelsen R; Fakultät Soziales und Gesundheit, Hochschule Kempten, Kempten, Deutschland.
  • Aßfalg R; Klinik für Allgemeine Psychiatrie, LWL-Klinikum Gütersloh, Gütersloh, Deutschland.
  • Cole C; Klinik für Allgemeine Psychiatrie, LWL-Klinikum Gütersloh, Gütersloh, Deutschland.
  • Vandamme A; Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Präventivmedizin, LWL-Universitätsklinikum, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland.
  • Mahler L; Institut für Medizinische Ethik und Geschichte der Medizin, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland.
  • Hirsch S; Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Evangelisches Klinikum Bethel, Universitätsklinikum OWL der Universität Bielefeld, Bielefeld, Deutschland.
  • Steinert T; Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie Alb-Neckar, Bad Schussenried, Deutschland.
Nervenarzt ; 93(5): 450-458, 2022 May.
Article in De | MEDLINE | ID: mdl-34905064
OBJECTIVE: To investigate whether implementation recommendations derived from the German guidelines "Prevention of coercion" can be implemented on acute psychiatric wards by means of implementation consultants into ward work and if this contributes to an increased level of adherence to guideline intervention recommendations approved by the DGPPN (Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde)? MATERIAL AND METHODS: Two medical or nursing experts advised ward teams on the implementation of three individually selected recommendations from the guidelines in a structured consulting process over 6 months. The degree of implementation of the recommendations was assessed before and after the intervention by the ward teams together with the implementation consultants using a tool developed for this purpose (PreVCo rating tool). RESULTS: A total of five wards responsible for compulsorily admitted patients took part in the pilot study; three of them completed the intervention. On all three wards, implementation of the guideline recommendations improved for both selected and unselected recommendations. The strategy of using implementation consultants as well as the application of the PreVCo rating tool were well accepted and considered feasible by both the treatment teams and the implementation consultants. CONCLUSION: This pilot study showed that an implementation of recommendations on psychiatric wards derived from the German guidelines "Prevention of coercion" supported by implementation consultants is feasible, well acceptable among treatment teams and can lead to positive changes. The sample of five wards with diverse patient profiles was convincing. The efficacy in terms of reduction of coercive measures is currently being investigated in a randomized controlled trial on 55 psychiatric wards in different parts of Germany, with an intervention based on this pilot study.
Subject(s)
Key words

Full text: 1 Database: MEDLINE Main subject: Psychiatric Department, Hospital / Coercion Type of study: Clinical_trials / Guideline Limits: Adult / Humans Country/Region as subject: Europa Language: De Journal: Nervenarzt Year: 2022 Type: Article

Full text: 1 Database: MEDLINE Main subject: Psychiatric Department, Hospital / Coercion Type of study: Clinical_trials / Guideline Limits: Adult / Humans Country/Region as subject: Europa Language: De Journal: Nervenarzt Year: 2022 Type: Article