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[CF Lung Disease - a German S3 Guideline: Pseudomonas aeruginosa]. / S3-Leitlinie: Lungenerkrankung bei Mukoviszidose ­ Pseudomonas aeruginosa.
Schwarz, Carsten; Bend, Jutta; Hebestreit, Helge; Hogardt, Michael; Hügel, Christian; Illing, Stephan; Mainz, Jochen G; Rietschel, Ernst; Schmidt, Sebastian; Schulte-Hubbert, Bernhard; Sitter, Helmut; Wielpütz, Marc Oliver; Hammermann, Jutta; Baumann, Ingo; Brunsmann, Frank; Dieninghoff, Doris; Eber, Ernst; Ellemunter, Helmut; Eschenhagen, Patience; Evers, Caroline; Gruber, Saskia; Koitschev, Assen; Ley-Zaporozhan, Julia; Düesberg, Uta; Mentzel, Hans-Joachim; Nüßlein, Thomas; Ringshausen, Felix C; Sedlacek, Ludwig; Smaczny, Christina; Sommerburg, Olaf; Sutharsan, Sivagurunathan; Vonberg, Ralf-Peter; Weber, Ann-Katrin; Zerlik, Jovita.
Afiliación
  • Schwarz C; Klinikum Westbrandenburg GmbH, Standort Potsdam, Deutschland.
  • Bend J; Mukoviszidose Institut gGmbH, Bonn, Deutschland.
  • Hebestreit H; Universitäts-Kinderklinik Würzburg, Deutschland.
  • Hogardt M; Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main, Institut für Medizinische Mikrobiologie und Krankenhaushygiene, Frankfurt, Deutschland.
  • Hügel C; Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main, Deutschland.
  • Illing S; Nachsorgeklinik Tannheim, VS-Tannheim, Deutschland.
  • Mainz JG; Klinikum Westbrandenburg, Standort Brandenburg an der Havel, Universitätsklinikum der Medizinischen Hochschule Brandenburg (MHB), Brandenburg an der Havel, Deutschland.
  • Rietschel E; Medizinische Fakultät der Universität zu Köln, Mukoviszidose-Zentrum, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendmedizin, Köln, Deutschland.
  • Schmidt S; Ernst-Moritz-Arndt Universität Greifswald, Kinderpoliklinik, Allgemeine Pädiatrie, Greifswald, Deutschland.
  • Schulte-Hubbert B; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Pneumologie, Universitätsklinikum Dresden, Deutschland.
  • Sitter H; Philipps-Universität Marburg, Institut für theoretische Medizin, Marburg, Deutschland.
  • Wielpütz MO; Universitätsklinikum Heidelberg, Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Heidelberg, Deutschland.
  • Hammermann J; Universitäts-Mukoviszidose-Zentrum "Christiane Herzog", Dresden, Deutschland.
  • Baumann I; Universität Heidelberg, Hals-Nasen-Ohrenklinik, Heidelberg, Deutschland.
  • Brunsmann F; Allianz Chronischer Seltener Erkrankungen (ACHSE) e. V., Deutschland (Patient*innenvertreter).
  • Dieninghoff D; Kliniken der Stadt Köln, Lungenklinik Merheim, Köln, Deutschland.
  • Eber E; Medizinische Universität Graz, Univ. Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Klinische Abteilung für Pädiatrische Pulmonologie und Allergologie, Graz, Österreich.
  • Ellemunter H; Tirolkliniken GmbH, Department für Kinderheilkunde, Pädiatrie III, Innsbruck, Österreich.
  • Eschenhagen P; Klinikum Westbrandenburg GmbH, Standort Potsdam, Deutschland.
  • Evers C; Hamburg (Patient*innenvertreterin), Deutschland.
  • Gruber S; Medizinische Universität Wien, Universitätsklinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Wien, Österreich.
  • Koitschev A; Klinikum Stuttgart - Standort Olgahospital, Klinik für Hals-Nasen-Ohrenkrankheiten, Stuttgart, Deutschland.
  • Ley-Zaporozhan J; Klinik und Poliklinik für Radiologie, Kinderradiologie, LMU München, Deutschland.
  • Düesberg U; Mukoviszidose Institut gGmbH, Bonn, Deutschland.
  • Mentzel HJ; Universitätsklinikum Jena, Sektion Kinderradiologie, Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Jena, Deutschland.
  • Nüßlein T; Gemeinschaftsklinikum Mittelrhein, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Koblenz und Mayen, Koblenz, Deutschland.
  • Ringshausen FC; Medizinische Hochschule Hannover, Klinik für Pneumologie und Infektiologie und Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Hannover, Deutschland.
  • Sedlacek L; Medizinische Hochschule Hannover, Institut für Medizinische Mikrobiologie und Krankenhaushygiene, Hannover, Deutschland.
  • Smaczny C; Klinikum der Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt am Main, Deutschland.
  • Sommerburg O; Universitätsklinikum Heidelberg, Sektion Pädiatrische Pneumologie, Allergologie und Mukoviszidose-Zentrum, Heidelberg, Deutschland.
  • Sutharsan S; Universitätsmedizin Essen Ruhrlandklinik, Pneumologie, Essen, Deutschland.
  • Vonberg RP; Medizinische Hochschule Hannover, Institut für Medizinische Mikrobiologie und Krankenhaushygiene, Hannover, Deutschland.
  • Weber AK; Mukoviszidose Institut gGmbH, Bonn, Deutschland.
  • Zerlik J; Altonaer Kinderkrankenhaus gGmbH, Abteilung Physiotherapie, Hamburg, Deutschland.
Pneumologie ; 78(6): 367-399, 2024 Jun.
Article en De | MEDLINE | ID: mdl-38350639
ABSTRACT
Cystic Fibrosis (CF) is the most common autosomal recessive genetic multisystemic disease. In Germany, it affects at least 8000 people. The disease is caused by mutations in the Cystic Fibrosis Transmembrane Conductance Regulator (CFTR) gene leading to dysfunction of CFTR, a transmembrane chloride channel. This defect causes insufficient hydration of the airway epithelial lining fluid which leads to reduction of the mucociliary clearance.Even if highly effective, CFTR modulator therapy has been available for some years and people with CF are getting much older than before, recurrent and chronic infections of the airways as well as pulmonary exacerbations still occur. In adult CF life, Pseudomonas aeruginosa (PA) is the most relevant pathogen in colonisation and chronic infection of the lung, leading to further loss of lung function. There are many possibilities to treat PA-infection.This is a S3-clinical guideline which implements a definition for chronic PA-infection and demonstrates evidence-based diagnostic methods and medical treatment in order to give guidance for individual treatment options.
Asunto(s)

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Banco de datos: MEDLINE Asunto principal: Pseudomonas aeruginosa / Infecciones por Pseudomonas / Guías de Práctica Clínica como Asunto / Fibrosis Quística / Antibacterianos Tipo de estudio: Guideline Límite: Humans País/Región como asunto: Europa Idioma: De Revista: Pneumologie Año: 2024 Tipo del documento: Article

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Banco de datos: MEDLINE Asunto principal: Pseudomonas aeruginosa / Infecciones por Pseudomonas / Guías de Práctica Clínica como Asunto / Fibrosis Quística / Antibacterianos Tipo de estudio: Guideline Límite: Humans País/Región como asunto: Europa Idioma: De Revista: Pneumologie Año: 2024 Tipo del documento: Article