Your browser doesn't support javascript.
loading
Perioperative chemotherapy with fluorouracil plus leucovorin, oxaliplatin, and docetaxel versus fluorouracil or capecitabine plus cisplatin and epirubicin for locally advanced, resectable gastric or gastro-oesophageal junction adenocarcinoma (FLOT4): a randomised, phase 2/3 trial.
Al-Batran, Salah-Eddin; Homann, Nils; Pauligk, Claudia; Goetze, Thorsten O; Meiler, Johannes; Kasper, Stefan; Kopp, Hans-Georg; Mayer, Frank; Haag, Georg Martin; Luley, Kim; Lindig, Udo; Schmiegel, Wolff; Pohl, Michael; Stoehlmacher, Jan; Folprecht, Gunnar; Probst, Stephan; Prasnikar, Nicole; Fischbach, Wolfgang; Mahlberg, Rolf; Trojan, Jörg; Koenigsmann, Michael; Martens, Uwe M; Thuss-Patience, Peter; Egger, Matthias; Block, Andreas; Heinemann, Volker; Illerhaus, Gerald; Moehler, Markus; Schenk, Michael; Kullmann, Frank; Behringer, Dirk M; Heike, Michael; Pink, Daniel; Teschendorf, Christian; Löhr, Carmen; Bernhard, Helga; Schuch, Gunter; Rethwisch, Volker; von Weikersthal, Ludwig Fischer; Hartmann, Jörg T; Kneba, Michael; Daum, Severin; Schulmann, Karsten; Weniger, Jörg; Belle, Sebastian; Gaiser, Timo; Oduncu, Fuat S; Güntner, Martina; Hozaeel, Wael; Reichart, Alexander.
Afiliação
  • Al-Batran SE; Institute of Clinical Cancer Research, Krankenhaus Nordwest, UCT-University Cancer Center, Frankfurt, Germany; IKF Klinische Krebsforschung GmbH am Krankenhaus Nordwest, Frankfurt, Germany. Electronic address: albatran@ikf-khnw.de.
  • Homann N; Klinikum Wolfsburg, Wolfsburg, Germany.
  • Pauligk C; Institute of Clinical Cancer Research, Krankenhaus Nordwest, UCT-University Cancer Center, Frankfurt, Germany; IKF Klinische Krebsforschung GmbH am Krankenhaus Nordwest, Frankfurt, Germany.
  • Goetze TO; Institute of Clinical Cancer Research, Krankenhaus Nordwest, UCT-University Cancer Center, Frankfurt, Germany; IKF Klinische Krebsforschung GmbH am Krankenhaus Nordwest, Frankfurt, Germany.
  • Meiler J; West German Cancer Center, Department of Medical Oncology, University Duisburg-Essen, Essen, Germany.
  • Kasper S; West German Cancer Center, Department of Medical Oncology, University Duisburg-Essen, Essen, Germany.
  • Kopp HG; Robert Bosch Centrum für Tumorerkrankungen (RBCT), Stuttgart, Germany.
  • Mayer F; Universitätsklinikum der Eberhard-Karls-Universität, Medizinische Klinik II, Abt. Onkologie, Hämatologie, Immunologie, Rheumatologie, Pneumologie, Tübingen, Germany.
  • Haag GM; Nationales Centrum für Tumorerkrankungen, Abteilung Medizinische Onkologie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany.
  • Luley K; Klinik für Hämatologie und Onkologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Lübeck, Germany.
  • Lindig U; Universitätsklinikum Jena, Klinik für Innere Medizin II, Abt. Hämatologie und Onkologie, Jena, Germany.
  • Schmiegel W; Ruhr-University Bochum, Department of Medicine, Universitätsklinikum Knappschaftskrankenhaus Bochum GmbH, Bochum, Germany; Department of Gastroenterology and Hepatology, Ruhr-University Bochum, Berufsgenossenschaftliches Universitätsklinikum Bergmannsheil gGmbH, Bochum, Germany.
  • Pohl M; Ruhr-University Bochum, Department of Medicine, Universitätsklinikum Knappschaftskrankenhaus Bochum GmbH, Bochum, Germany.
  • Stoehlmacher J; Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Medizinische Klinik und Poliklinik I, Dresden, Germany.
  • Folprecht G; Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Medizinische Klinik und Poliklinik I, Dresden, Germany.
  • Probst S; Klinikum Bielefeld, Klinik für Hämatologie und Onkologie, Bielefeld, Germany.
  • Prasnikar N; Asklepios Klinik Barmbek, Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Hamburg, Germany.
  • Fischbach W; Klinikum Aschaffenburg, Medizinische Klinik II, Gastroenterologie und Onkologie, Aschaffenburg, Germany.
  • Mahlberg R; Klinikum Mutterhaus der Borromäerinnen, Med. Klinik I, Trier, Germany.
  • Trojan J; Universitätsklinikum Frankfurt, Goethe-Universität, Med. Klinik I, Frankfurt, Germany.
  • Koenigsmann M; MediProjekt, Gesellschaft für Medizinstatistik und Projektentwicklung, Hannover, Germany.
  • Martens UM; SLK-Kliniken GmbH, Cancer Center Heilbronn-Franken, Klinik für Innere Medizin III, Heilbronn, Germany.
  • Thuss-Patience P; Charité - Universitätsmedizin Berlin, Med. Klinik m. S. Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie, Berlin, Germany.
  • Egger M; Ortenau Klinikum Lahr, Medizinische Klinik, Gastroenterologie und Onkologie, Sektion Hämatologie und Onkologie, Lahr, Germany.
  • Block A; Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, UCCH, II. Medizinische Klinik und Poliklinik (Onkologie, Hämatologie, KMT mit Sektion Pneumologie), Hamburg, Germany.
  • Heinemann V; Medizinische Klinik und Poliklinik III, Klinikum der Universität München, Campus Grosshadern, Münich, Germany.
  • Illerhaus G; Klinik für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Klinikum Stuttgart, Stuttgart, Germany.
  • Moehler M; Johannes-Gutenberg Universität Mainz, I. Med. Klinik und Poliklinik, Mainz, Germany.
  • Schenk M; Krankenhaus Barmherzige Brüder Regensburg, Klinik für Onkologie und Hämatologie, Regensburg, Germany.
  • Kullmann F; Klinikum Weiden, Med. Klinik I, Weiden, Germany.
  • Behringer DM; Augusta-Krankenanstalt Bochum, Klinik für Hämatologie und Onkologie, Bochum, Germany.
  • Heike M; Klinikum Dortmund gGmbH, Medizinische Klinik, Gastroenterologie, Hämatologie/Onkologie, Endokrinologie, Dortmund, Germany.
  • Pink D; Helios Klinikum Bad Saarow, Klinik für Hämatologie, Onkologie und Palliativmedizin, Bad Saarow, Germany; Universitätsmedizin Greifswald, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin C - Hämatologie und Onkologie und Transplantationszentrum, Greifswald, Germany.
  • Teschendorf C; St.- Josefs- Hospital, Klinik für Innere Medizin, Dortmund, Germany.
  • Löhr C; Horst-Schmidt-Kliniken, Innere Medizin 2, Wiesbaden, Germany.
  • Bernhard H; Klinikum Darmstadt, Med. Klinik V, Hämatologie und Onkologie, Darmstadt, Germany.
  • Schuch G; Hämatologisch-Onkologische Praxis Altona (HOPA), Hamburg, Germany.
  • Rethwisch V; Klinikum Dortmund gGmbH, Medizinische Klinik, Gastroenterologie, Hämatologie/Onkologie, Endokrinologie, Dortmund, Germany.
  • von Weikersthal LF; Hämatologie/Internistische Onkologie, MVZ Gesundheitszentrum St Marien GmbH, Amberg, Germany.
  • Hartmann JT; Catholic Hospital Consortium Eastern Westphalia, Franziskus Hospital Bielefeld, Klinik für Innere Medizin II, Hämatologie, Internistische Onkologie, Immunologie, Bielefeld, Germany.
  • Kneba M; Klinik für Innere Medizin II - Hämatologie und Onkologie, University Clinics Schleswig Holstein- Campus Kiel, Kiel, Germany.
  • Daum S; Klinik für Gastroenterologie, Infektiologie und Rheumatologie, Berlin, Germany.
  • Schulmann K; MVZ Arnsberg, Praxis für Hämatologie und Onkologie, Arnsberg, Germany.
  • Weniger J; Gemeinschaftspraxis Dr. Weniger /Dr. Bittrich/Dr. Schütze, Erfurt, Germany.
  • Belle S; II. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin Mannheim, Mannheim, Germany.
  • Gaiser T; Institut für Pathologie, Universitätsmedizin Mannheim, Mannheim, Germany.
  • Oduncu FS; Medizinische Klinik und Poliklinik III, Klinikum der Universität München, München, Germany.
  • Güntner M; Trium Analysis Online, München, Germany.
  • Hozaeel W; MVZ Onkologie GmbH, Am Marienhospital, Hagen, Germany.
  • Reichart A; Klinik für Onkologie und Hämatologie, Krankenhaus Nordwest, UCT- University Cancer Center, Frankfurt am Main, Frankfurt, Germany.
Lancet ; 393(10184): 1948-1957, 2019 05 11.
Article em En | MEDLINE | ID: mdl-30982686
ABSTRACT

BACKGROUND:

Docetaxel-based chemotherapy is effective in metastatic gastric and gastro-oesophageal junction adenocarcinoma. This study reports on the safety and efficacy of the docetaxel-based triplet FLOT (fluorouracil plus leucovorin, oxaliplatin and docetaxel) as a perioperative therapy for patients with locally advanced, resectable tumours.

METHODS:

In this controlled, open-label, phase 2/3 trial, we randomly assigned 716 patients with histologically-confirmed advanced clinical stage cT2 or higher or nodal positive stage (cN+), or both, resectable tumours, with no evidence of distant metastases, via central interactive web-based-response system, to receive either three pre-operative and three postoperative 3-week cycles of 50 mg/m2 epirubicin and 60 mg/m2 cisplatin on day 1 plus either 200 mg/m2 fluorouracil as continuous intravenous infusion or 1250 mg/m2 capecitabine orally on days 1 to 21 (ECF/ECX; control group) or four preoperative and four postoperative 2-week cycles of 50 mg/m2 docetaxel, 85 mg/m2 oxaliplatin, 200 mg/m2 leucovorin and 2600 mg/m2 fluorouracil as 24-h infusion on day 1 (FLOT; experimental group). The primary outcome of the trial was overall survival (superiority) analysed in the intention-to-treat population. This trial is registered with ClinicalTrials.gov, number NCT01216644.

FINDINGS:

Between Aug 8, 2010, and Feb 10, 2015, 716 patients were randomly assigned to treatment in 38 German hospitals or with practice-based oncologists. 360 patients were assigned to ECF/ECX and 356 patients to FLOT. Overall survival was increased in the FLOT group compared with the ECF/ECX group (hazard ratio [HR] 0·77; 95% confidence interval [CI; 0.63 to 0·94]; median overall survival, 50 months [38·33 to not reached] vs 35 months [27·35 to 46·26]). The number of patients with related serious adverse events (including those occurring during hospital stay for surgery) was similar in the two groups (96 [27%] in the ECF/ECX group vs 97 [27%] in the FLOT group), as was the number of toxic deaths (two [<1%] in both groups). Hospitalisation for toxicity occurred in 94 patients (26%) in the ECF/ECX group and 89 patients (25%) in the FLOT group.

INTERPRETATION:

In locally advanced, resectable gastric or gastro-oesophageal junction adenocarcinoma, perioperative FLOT improved overall survival compared with perioperative ECF/ECX.

FUNDING:

The German Cancer Aid (Deutsche Krebshilfe), Sanofi-Aventis, Chugai, and Stiftung Leben mit Krebs Foundation.
Assuntos

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Neoplasias Gástricas / Adenocarcinoma / Protocolos de Quimioterapia Combinada Antineoplásica / Junção Esofagogástrica Tipo de estudo: Clinical_trials Limite: Adult / Aged / Aged80 / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Lancet Ano de publicação: 2019 Tipo de documento: Article

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Neoplasias Gástricas / Adenocarcinoma / Protocolos de Quimioterapia Combinada Antineoplásica / Junção Esofagogástrica Tipo de estudo: Clinical_trials Limite: Adult / Aged / Aged80 / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Lancet Ano de publicação: 2019 Tipo de documento: Article