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[Self-reported infections in the German National Cohort (GNC) in the context of the current research landscape]. / Selbst berichtete Infektionen in der NAKO Gesundheitsstudie ­ Einordnung in die gegenwärtige Forschungslandschaft.
Hassenstein, Max J; Aarabi, Ghazal; Ahnert, Peter; Becher, Heiko; Franzke, Claus-Werner; Fricke, Julia; Krause, Gérard; Glöckner, Stephan; Gottschick, Cornelia; Karch, André; Kemmling, Yvonne; Kerrinnes, Tobias; Lange, Berit; Mikolajczyk, Rafael; Nieters, Alexandra; Ott, Jördis J; Ahrens, Wolfgang; Berger, Klaus; Meinke-Franze, Claudia; Gastell, Sylvia; Günther, Kathrin; Greiser, Karin Halina; Holleczek, Bernd; Horn, Johannes; Jaeschke, Lina; Jagodzinski, Annika; Jansen, Lina; Jochem, Carmen; Jöckel, Karl-Heinz; Kaaks, Rudolf; Krist, Lilian; Kuß, Oliver; Langer, Susan; Legath, Nicole; Leitzmann, Michael; Lieb, Wolfgang; Loeffler, Markus; Mangold, Nina; Michels, Karin B; Meisinger, Christa; Obi, Nadia; Pischon, Tobias; Schikowski, Tamara; Schipf, Sabine; Schulze, Matthias B; Stang, Andreas; Waniek, Sabina; Wirkner, Kerstin; Willich, Stefan N; Castell, Stefanie.
Afiliação
  • Hassenstein MJ; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung GmbH (HZI), Inhoffenstraße 7, 38124, Braunschweig, Deutschland.
  • Aarabi G; PhD Programme "Epidemiology" Braunschweig-Hannover, Braunschweig, Deutschland.
  • Ahnert P; Poliklinik für Zahnärztliche Prothetik, Zentrum für Zahn­, Mund- und Kieferheilkunde, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Becher H; Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Franzke CW; LIFE - Leipziger Forschungszentrum für Zivilisationserkrankungen, Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
  • Fricke J; PROGRESS - Assoziiertes Mitglied des Deutschen Zentrums für Lungenforschung (DZL), Gießen, Deutschland.
  • Krause G; Institut für Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Glöckner S; Institut für Prävention und Tumorepidemiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Medizinische Fakultät, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Gottschick C; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Karch A; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung GmbH (HZI), Inhoffenstraße 7, 38124, Braunschweig, Deutschland.
  • Kemmling Y; Deutsches Zentrum für Infektionsforschung (DZIF), Braunschweig, Deutschland.
  • Kerrinnes T; Medizinische Hochschule Hannover (MHH), Hannover, Deutschland.
  • Lange B; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung GmbH (HZI), Inhoffenstraße 7, 38124, Braunschweig, Deutschland.
  • Mikolajczyk R; Deutsches Zentrum für Infektionsforschung (DZIF), Braunschweig, Deutschland.
  • Nieters A; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Ott JJ; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Ahrens W; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung GmbH (HZI), Inhoffenstraße 7, 38124, Braunschweig, Deutschland.
  • Berger K; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung GmbH (HZI), Inhoffenstraße 7, 38124, Braunschweig, Deutschland.
  • Meinke-Franze C; Deutsches Zentrum für Infektionsforschung (DZIF), Braunschweig, Deutschland.
  • Gastell S; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung GmbH (HZI), Inhoffenstraße 7, 38124, Braunschweig, Deutschland.
  • Günther K; Deutsches Zentrum für Infektionsforschung (DZIF), Braunschweig, Deutschland.
  • Greiser KH; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Holleczek B; Institut für Immundefizienz, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Horn J; Zentrum für Biobanking, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Jaeschke L; Abteilung für Epidemiologie, Helmholtz-Zentrum für Infektionsforschung GmbH (HZI), Inhoffenstraße 7, 38124, Braunschweig, Deutschland.
  • Jagodzinski A; Deutsches Zentrum für Infektionsforschung (DZIF), Braunschweig, Deutschland.
  • Jansen L; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Jochem C; Institut für Statistik, Fachbereich Mathematik und Informatik, Universität Bremen, Bremen, Deutschland.
  • Jöckel KH; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Kaaks R; Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Krist L; Abteilung Molekulare Epidemiologie, Deutsches Institut für Ernährungsforschung Potsdam-Rehbrücke, Nuthetal, Deutschland.
  • Kuß O; Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Bremen, Deutschland.
  • Langer S; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum, Heidelberg, Deutschland.
  • Legath N; Krebsregister Saarland, Saarbrücken, Deutschland.
  • Leitzmann M; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Lieb W; Forschergruppe Molekulare Epidemiologie, Max-Delbrück-Centrum für Molekulare Medizin in der Helmholtz-Gemeinschaft (MDC), Berlin, Deutschland.
  • Loeffler M; Epidemiologisches Studienzentrum, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Mangold N; Klinik für Allgemeine und Interventionelle Kardiologie, Universitäres Herz- und Gefäßzentrum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Michels KB; Deutsches Zentrum für Herzkreislaufforschung, Standort Hamburg/Lübeck/Kiel, Hamburg, Deutschland.
  • Meisinger C; Abteilung Klinische Epidemiologie und Alternsforschung, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Obi N; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland.
  • Pischon T; Institut für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie (IMIBE), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland.
  • Schikowski T; Abteilung Epidemiologie von Krebserkrankungen, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg, Deutschland.
  • Schipf S; Institut für Sozialmedizin, Epidemiologie und Gesundheitsökonomie, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Schulze MB; Institut für Biometrie und Epidemiologie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf , Düsseldorf, Deutschland.
  • Stang A; Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Waniek S; Institut für Epidemiologie und Sozialmedizin, Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Münster, Deutschland.
  • Wirkner K; Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland.
  • Willich SN; Institut für Epidemiologie, Christian-Albrechts-Universität Kiel, Kiel, Deutschland.
  • Castell S; Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie (IMISE), Universität Leipzig, Leipzig, Deutschland.
Article em De | MEDLINE | ID: mdl-32185449
ABSTRACT

BACKGROUND:

Infectious diseases continue to play an important role for disease perception, health-economic considerations and public health in Germany. In recent years, infectious diseases have been linked to the development of non-communicable diseases. Analyses of the German National Cohort (GNC) may provide deeper insights into this issue and pave the way for new targeted approaches in disease prevention.

OBJECTIVES:

The aim was to describe the tools used to assess infectious diseases and to present initial data on infectious disease frequencies, as well as to relate the GNC assessment tools to data collection methods in other studies in Germany.

METHODS:

As part of the baseline examination, questions regarding infectious diseases were administered using both an interview and a self-administered touchscreen questionnaire. Data from the initial 101,787 GNC participants were analysed.

RESULTS:

In the interview, 0.2% (HIV/AIDS) to 8.6% (shingles) of respondents reported ever having a medical diagnosis of shingles, postherpetic neuralgia (in cases where shingles was reported), hepatitis B/C, HIV/AIDS, tuberculosis or sepsis if treated in hospital. In the questionnaire, 12% (cystitis) to 81% (upper respiratory tract infections) of respondents reported having experienced at least one occurrence of upper or lower respiratory tract infections, gastrointestinal infections, cystitis or fever within the past 12 months. OUTLOOK The cross-sectional analyses of data and tools presented here - for example on determinants of susceptibility to self-reported infections - can be anticipated from the year 2021 onward. Beyond that, more extensive research into infectious disease epidemiology will follow, particularly once analyses of GNC biological materials have been performed.
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Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Doenças Transmissíveis Tipo de estudo: Etiology_studies / Incidence_studies / Observational_studies / Prevalence_studies / Risk_factors_studies Limite: Humans País/Região como assunto: Europa Idioma: De Revista: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Assunto da revista: SAUDE PUBLICA Ano de publicação: 2020 Tipo de documento: Article

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Doenças Transmissíveis Tipo de estudo: Etiology_studies / Incidence_studies / Observational_studies / Prevalence_studies / Risk_factors_studies Limite: Humans País/Região como assunto: Europa Idioma: De Revista: Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz Assunto da revista: SAUDE PUBLICA Ano de publicação: 2020 Tipo de documento: Article