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Validación española de la Escala de Adicción a Videojuegos para Adolescentes (GASA) / Spanish validation of Game Addiction Scale for Adolescents (GASA)
Lloret Irles, Daniel; Morell Gomis, Ramon; Marzo Campos, Juan Carlos; Tirado González, Sonia.
Affiliation
  • Lloret Irles, Daniel; Universidad Miguel Hernández. Sant Joan d'Alacant. España
  • Morell Gomis, Ramon; Universidad Miguel Hernández. Sant Joan d'Alacant. España
  • Marzo Campos, Juan Carlos; Universidad Miguel Hernández. Sant Joan d'Alacant. España
  • Tirado González, Sonia; Universidad Miguel Hernández. Sant Joan d'Alacant. España
Aten. prim. (Barc., Ed. impr.) ; 50(6): 350-358, jun.-jul. 2018. graf, tab
Article in Es | IBECS | ID: ibc-179050
Responsible library: ES1.1
Localization: BNCS
RESUMEN

OBJETIVO:

El objetivo es adaptar y validar la escala Game Addiction Scale for Adolescents (GASA) a población juvenil española.

DISEÑO:

Estudio de adaptación cultural y validación. Emplazamiento Centros de educación secundaria seleccionados por conveniencia. PARTICIPANTES Se realizan dos estudios independientes con 466 jóvenes de 15,27 años (13-18, DT 1,83) 48,7%♀ y 556 de 21,24 años (19-26; DT 1,86) 44,1%♀. Mediciones Adicción a los videojuegos (GASA); Conducta de juego (Cuestionario de hábitos de uso de videojuegos), Impulsividad. (Escala de Impulsividad de Plutchik) y Presión de grupo (cuestionario ad hoc).

RESULTADOS:

La versión española de GASA ha mostrado buena fiabilidad y una estructura factorial fiel a la de la escala original. En cuanto a la validez de criterio, las puntuaciones de GASA son significativamente diferentes en función de 4 criterios asociados al juego problemático intensidad y frecuencia de juego, impulsividad y presión de grupo.

CONCLUSIONES:

Los resultados muestran que la versión adaptada de GASA es una medida adecuada y válida para la evaluación de la conducta problemática de videojuegos
ABSTRACT

OBJECTIVE:

The aim of this study is to adapt and validate the Game Addiction Scale for Adolescents (GASA) to the Spanish youth population.

DESIGN:

Cultural adaptation and validation study.

SETTING:

Secondary Education centres.

PARTICIPANTS:

Two independent studies were conducted on a group of 466 young people with a mean age of 15.27 years (13-18, SD 1.83) and 48.7% ♀ and on another group of 566, with a mean age of 21.24 years (19-26; SD 1.86) 44.1% ♀. Measurements Addiction to video games (GASA); Game behavior (Game habits usage questionnaire), Impulsiveness (Plutchik Impulsiveness Scale) and Group Pressure (Ad hoc questionnaire).

RESULTS:

The Spanish version of GASA has shown good reliability and true to the original scale factor structure. As regards criterion validity, GASA scores are significantly different according to four criteria related to problem gambling Game intensity and frequency, impulsiveness, and peer pressure.

CONCLUSIONS:

The results show that the adapted version GASA is adequate and a valid tool for assessing problematic gaming behavior
Subject(s)

Full text: 1 Collection: 06-national / ES Database: IBECS Main subject: Surveys and Questionnaires / Adolescent Behavior / Video Games Limits: Adolescent / Adult / Female / Humans / Male Country/Region as subject: Europa Language: Es Journal: Aten. prim. (Barc., Ed. impr.) Year: 2018 Document type: Article

Full text: 1 Collection: 06-national / ES Database: IBECS Main subject: Surveys and Questionnaires / Adolescent Behavior / Video Games Limits: Adolescent / Adult / Female / Humans / Male Country/Region as subject: Europa Language: Es Journal: Aten. prim. (Barc., Ed. impr.) Year: 2018 Document type: Article
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