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Recommendations on the utilization of telemedicine in cardiology.
Gruska, Michael; Aigner, Gerhard; Altenberger, Johann; Burkart-Küttner, Dagmar; Fiedler, Lukas; Gwechenberger, Marianne; Lercher, Peter; Martinek, Martin; Nürnberg, Michael; Pölzl, Gerhard; Porenta, Gerold; Sauermann, Stefan; Schukro, Christoph; Scherr, Daniel; Steinwender, Clemens; Stühlinger, Markus; Teubl, Alexander.
Afiliación
  • Gruska M; Hauptstelle-Abt. Forschung, Innovation, Leistungsentwicklung, Pensionsversicherungsanstalt, Friedrich Hillegeist-Straße 1, 1021, Vienna, Austria. michael.gruska@pv.at.
  • Aigner G; Institut für Ethik und Recht in der Medizin, Universität Wien, Spitalgasse 2-4, Hof 2.8, 1090, Vienna, Austria.
  • Altenberger J; SKA-Rehabilitationszentrum Großgmain, Salzburger Straße 520, 5084, Großgmain, Austria.
  • Burkart-Küttner D; 2. Med. Abteilung, Hanusch Krankenhaus, Heinrich-Collin-Straße 30, 1140, Vienna, Austria.
  • Fiedler L; 2. Interne Abteilung, Landesklinikum Wr. Neustadt, Corvinusring 3-5, 2700, Wiener Neustadt, Austria.
  • Gwechenberger M; Universitätsklinik für Innere Medizin II, Klinische Abteilung für Kardiologie, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Vienna, Austria.
  • Lercher P; Klinische Abteilung für Kardiologie, Medizinische Universität Graz, Auenbruggerplatz 15, 8036, Graz, Austria.
  • Martinek M; 2. Interne Abteilung, Ordensklinikum Linz, Krankenhaus der Elisabethinen, Fadingerstraße 1, 4020, Linz, Austria.
  • Nürnberg M; 3. Medizinische Abteilung, Wilheminenspital der Stadt Wien, Montleartstraße 37, 1160, Vienna, Austria.
  • Pölzl G; Universitätsklinik für Innere Medizin III, Medizinische Universität Innsbruck, Anichstraße, 6020, Innsbruck, Austria.
  • Porenta G; Privatkrankenanstalt Rudolfinerhaus, Billrothstraße 78, 1190, Vienna, Austria.
  • Sauermann S; Medical Engineering & eHealth, FH Technikum Wien, Höchstädtplatz 6, 1200, Vienna, Austria.
  • Schukro C; Universitätsklinik für Innere Medizin II, Klinische Abteilung für Kardiologie, Medizinische Universität Wien, Währinger Gürtel 18-20, 1090, Vienna, Austria.
  • Scherr D; Klinische Abteilung für Kardiologie, Medizinische Universität Graz, Auenbruggerplatz 15, 8036, Graz, Austria.
  • Steinwender C; Klinik für Kardiologie und internistische Intensivmedizin, Med Campus III, Kepler Universitätsklinikum, Krankenhausstraße 9, 4021, Linz/Donau, Austria.
  • Stühlinger M; Universitätsklinik für Innere Medizin III, Medizinische Universität Innsbruck, Anichstraße, 6020, Innsbruck, Austria.
  • Teubl A; 2. Interne Abteilung, Landesklinikum Wr. Neustadt, Corvinusring 3-5, 2700, Wiener Neustadt, Austria.
Wien Klin Wochenschr ; 132(23-24): 782-800, 2020 Dec.
Article en En | MEDLINE | ID: mdl-33259003
ABSTRACT
The enormous progress made in recent years in the field of information and communication technology and also in sensor and computer technology has affected numerous fields of medicine and is capable of inducing even radical changes in diagnostic and therapeutic processes. This is particularly true for cardiology, where, for example, telemetric monitoring of cardiac and circulatory functions has been in use for many years. Nevertheless, broad application of newer telemedical processes has not yet been achieved to the extent one would expect from the encouraging results of numerous clinical studies in this field and the state of the art of the underlying technology. In the present paper, the Working Group on Rhythmology of the Austrian Cardiological Society aims to provoke a critical discussion of the digital change in cardiology and to make recommendations for the implementation of those telemedical processes that have been shown to exert positive effects on a wide variety of medical and economic parameters. The greatest benefit of telecardiological applications is certainly to be found in the long-term care of patients with chronic cardiovascular diseases. Accordingly, follow-up care of patients with cardiological rhythm implants, management of chronic heart failure and secondary prevention following an acute cardiac event during rehabilitation are currently the most important fields of application. Telemedicine is intended to enable high-quality and cost-efficient care for an increasing number of patients, whose care poses one of the greatest challenges to our healthcare system. Not least of all, telemedicine should make a decisive contribution to improving the quality of life of this segment of the population by favorably influencing mortality, morbidity and hospitalization as well as the patient's contribution to treatment.
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Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Cardiología / Telemedicina / Insuficiencia Cardíaca Tipo de estudio: Guideline Aspecto: Patient_preference Límite: Humans País/Región como asunto: Europa Idioma: En Revista: Wien Klin Wochenschr Año: 2020 Tipo del documento: Article País de afiliación: Austria

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Cardiología / Telemedicina / Insuficiencia Cardíaca Tipo de estudio: Guideline Aspecto: Patient_preference Límite: Humans País/Región como asunto: Europa Idioma: En Revista: Wien Klin Wochenschr Año: 2020 Tipo del documento: Article País de afiliación: Austria