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[Sarcoidosis as prime example of a granulomatous disease]. / Sarkoidose als Paradebeispiel einer granulomatösen Erkrankung.
Oqueka, Tim; Galow, Sören; Simon, Marcel; Weidmann, Anna; Stübiger, Nicole; Zengin-Sahm, Elvin; Sinning, Christoph; Krusche, Martin; Ruffer, Nikolas; Steurer, Stefan; Schick-Bengardt, Xenia; Sebode, Marcial; Horst, Ludwig Jesse; Steinmetz, Oliver M; Melderis, Simon; Rosenkranz, Sina Cathérine; Möller, Katharina; Jantke, Holger; Klose, Hans.
Afiliación
  • Oqueka T; Abteilung für Pneumologie, Zentrum für Onkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Martinistr. 52, 20246, Hamburg, Deutschland. t.oqueka@uke.de.
  • Galow S; Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) Sarkoidose, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland. t.oqueka@uke.de.
  • Simon M; Abteilung für Pneumologie, Zentrum für Onkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Martinistr. 52, 20246, Hamburg, Deutschland.
  • Weidmann A; Abteilung für Pneumologie, Zentrum für Onkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Martinistr. 52, 20246, Hamburg, Deutschland.
  • Stübiger N; Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) Sarkoidose, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Zengin-Sahm E; Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) Sarkoidose, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Sinning C; Klinik und Poliklinik für diagnostische und interventionelle Radiologie und Nuklearmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Krusche M; Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) Sarkoidose, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Ruffer N; Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Steurer S; Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) Sarkoidose, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Schick-Bengardt X; Universitäres Herz- und Gefäßzentrum, Hamburg, Deutschland.
  • Sebode M; Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) Sarkoidose, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Horst LJ; Universitäres Herz- und Gefäßzentrum, Hamburg, Deutschland.
  • Steinmetz OM; Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) Sarkoidose, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Melderis S; III. Medizinische Klinik und Poliklinik, Nephrologie und Sektion Rheumatologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Rosenkranz SC; III. Medizinische Klinik und Poliklinik, Nephrologie und Sektion Rheumatologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Möller K; Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) Sarkoidose, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Jantke H; Institut für Pathologie mit Sektion für Molekular- und Zytopathologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Klose H; Abteilung für Pneumologie, Zentrum für Onkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Martinistr. 52, 20246, Hamburg, Deutschland.
Z Rheumatol ; 81(7): 535-548, 2022 Sep.
Article en De | MEDLINE | ID: mdl-35927387
ABSTRACT
Sarcoidosis is the most frequent immunologically related granulomatous disease and can serve as a model for understanding diseases within this category. The evidence on the diagnostics and treatment is so far limited. It is therefore all the more important that two new and significant guidelines on diagnosis and treatment of sarcoidosis were published during the last 2 years. Additionally, there were more new publications, which were considered for this review article. In this context, this review article provides a current update and overview of sarcoidosis. Pathophysiologically, there is an increasing understanding of the complex processes and interactions involved in the inflammatory processes and granuloma formation. The probability of a diagnosis of sarcoidosis is determined by compatible histology, the exclusion of differential diagnoses and if possible evidence of a multiorgan manifestation. The clinical course is variable and ranges from an asymptomatic manifestation to severe life-threatening organ failure. The most frequently affected organ are the lungs. Pulmonary fibrosis is the most severe form and is also decisive for mortality. An increasing focus is on the extrapulmonary organ manifestations, in particular, cardiac, hepatosplenic, gastrointestinal, renal, ocular and neurological involvement. Treatment, which consists primarily of immunosuppression, should be initiated in cases of organ-threatening or quality of life-impairing activity of the disease. Additional organ-specific management must also be evaluated. In cases of organ failure transplantation should be considered. Due to the limited evidence especially for the treatment of multiorgan sarcoidosis, when possible, patients with this disease should be included in clinical trials.
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Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Fibrosis Pulmonar / Sarcoidosis Tipo de estudio: Diagnostic_studies / Guideline / Prognostic_studies Aspecto: Patient_preference Límite: Humans Idioma: De Revista: Z Rheumatol Año: 2022 Tipo del documento: Article

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Fibrosis Pulmonar / Sarcoidosis Tipo de estudio: Diagnostic_studies / Guideline / Prognostic_studies Aspecto: Patient_preference Límite: Humans Idioma: De Revista: Z Rheumatol Año: 2022 Tipo del documento: Article