Your browser doesn't support javascript.
loading
The German CaRe high registry for familial hypercholesterolemia - Sex differences, treatment strategies, and target value attainment.
März, Winfried; Schmidt, Nina; An Haack, Ira; Dressel, Alexander; Grammer, Tanja B; Kleber, Marcus E; Baessler, Andrea; Beil, F Ulrich; Gouni-Berthold, Ioanna; Julius, Ulrich; Kassner, Ursula; Katzmann, Julius L; Klose, Gerald; König, Christel; Koenig, Wolfgang; Koschker, Ann-Cathrin; Laufs, Ulrich; Merkel, Martin; Otte, Britta; Parhofer, Klaus G; Hengstenberg, Wibke; Schunkert, Heribert; Stach-Jablonski, Ksenija; Steinhagen-Thiessen, Elisabeth; Olivier, Christoph B; Hahmann, Harry; Krzossok, Stefan; Vogt, Anja; Müller-Wieland, Dirk; Schatz, Ulrike.
Afiliación
  • März W; D•A•CH Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Hamburg, Germany.
  • Schmidt N; V. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany.
  • An Haack I; Klinisches Institut für Medizinische und Chemische Labordiagnostik, Medizinische Universität Graz, Graz, Austria.
  • Dressel A; Synlab Akademie, Synlab Holding Deutschland GmbH, Mannheim und Augsburg, Germany.
  • Grammer TB; D•A•CH Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Hamburg, Germany.
  • Kleber ME; D•A•CH Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Hamburg, Germany.
  • Baessler A; D•A•CH Gesellschaft Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen e.V., Hamburg, Germany.
  • Beil FU; V. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany.
  • Gouni-Berthold I; Mannheim Institute of Public Health, Sozial- und Präventivmedizin, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany.
  • Julius U; V. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany.
  • Kassner U; SYNLAB MVZ Humangenetik Mannheim, Mannheim, Germany.
  • Katzmann JL; Department of Internal Medicine II, University Hospital Regensburg, Germany.
  • Klose G; Universitätsklinikum Hamburg Eppendorf, Ambulanzzentrum, Hamburg, Germany.
  • König C; Polyclinic for Endocrinology, Diabetology and Preventive Medicine, University of Cologne, Cologne, Germany.
  • Koenig W; Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der Technischen Universität, Dresden, Germany.
  • Koschker AC; Zentrum für Innere Medizin mit Gastroenterologie und Nephrologie, Lipidambulanz Charité Berlin, Germany.
  • Laufs U; Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Universitätsklinikum Leipzig, Germany.
  • Merkel M; Gemeinschaftspraxis für Innere Medizin, Gastroenterologie und Kardiologie Beckenbauer & Maierhof, Bremen, Germany.
  • Otte B; Klinik für Innere Medizin, Lipidambulanz, Klinikum Links der Weser, Bremen, Germany.
  • Parhofer KG; Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Deutsches Herzzentrum München, Technical University Munich, Munich, Germany.
  • Hengstenberg W; DZHK (German Centre for Cardiovascular Research), Partner Site Munich Heart Alliance, Munich, Germany.
  • Schunkert H; Medizinische Klinik und Poliklinik I, Endokrinologie und Diabetologie, Universität Würzburg, Germany.
  • Stach-Jablonski K; Klinik und Poliklinik für Kardiologie, Universitätsklinikum Leipzig, Germany.
  • Steinhagen-Thiessen E; Klinik für Innere Medizin III (Kardiologie, Angiologie und Internistische Intensivmedizin), Universität des Saarlands, Homburg, Germany.
  • Olivier CB; Endokrinologikum, Hamburg, Germany.
  • Hahmann H; Medizinische Klinik D, Lipidambulanz, Universitätsklinikum Münster, Germany.
  • Krzossok S; Medizinische Klinik und Poliklinik IV, Klinikum der Universität München, Germany.
  • Vogt A; Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Deutsches Herzzentrum München, Technical University Munich, Munich, Germany.
  • Müller-Wieland D; Klinik für Herz- und Kreislauferkrankungen, Deutsches Herzzentrum München, Technical University Munich, Munich, Germany.
  • Schatz U; V. Medizinische Klinik, Medizinische Fakultät Mannheim, Universität Heidelberg, Germany.
Atheroscler Plus ; 53: 6-15, 2023 Sep.
Article en En | MEDLINE | ID: mdl-37434912
ABSTRACT
Background and

aims:

Familial hypercholesterolemia (FH) is among the most common genetic disorders in primary care. However, only 15% or less of patients are diagnosed, and few achieve the goals for low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C). In this analysis of the German Cascade Screening and Registry for High Cholesterol (CaRe High), we examined the status of lipid management, treatment strategies, and LDL-C goal attainment according to the ESC/EAS dyslipidemia guidelines.

Methods:

We evaluated consolidated datasets from 1501 FH patients diagnosed clinically and seen either by lipid specialists or general practitioners and internists. We conducted a questionnaire survey of both the recruiting physicians and patients.

Results:

Among the 1501 patients, 86% regularly received lipid-lowering drugs. LDL-C goals were achieved by 26% and 10% of patients with atherosclerotic cardiovascular disease (ASCVD) according to the 2016 and 2019 ESC/EAS dyslipidemia guidelines, respectively. High intensity lipid-lowering was administered more often in men than in women, in patients with ASCVD, at higher LDL-C and in patients with a genetic diagnosis of FH.

Conclusions:

FH is under-treated in Germany compared to guideline recommendations. Male gender, genetic proof of FH, treatment by a specialist, and presence of ASCVD appear to be associated with increased treatment intensity. Achieving the LDL-C goals of the 2019 ESC/EAS dyslipidemia guidelines remains challenging if pre-treatment LDL-C is very high.
Palabras clave

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Tipo de estudio: Guideline / Qualitative_research Idioma: En Revista: Atheroscler Plus Año: 2023 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Tipo de estudio: Guideline / Qualitative_research Idioma: En Revista: Atheroscler Plus Año: 2023 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania