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[Measures and Recommendations for Ensuring Adequate Inpatient Care Capacities for Pandemic Management within a Region: Results of a Hybrid Delphi Method]. / Maßnahmen und Empfehlungen für die Sicherstellung adäquater stationärer Versorgungskapazitäten für das Pandemiemanagement innerhalb einer Region ­ Ergebnisse eines hybriden Delphi-Verfahrens.
Panchyrz, Ivonne; Hoffmann, Julia; Harst, Lorenz; Pohl, Solveig; Bauer, Michael; Blaschke, Sabine; Bodenstein, Marc; Engelhart, Steffen; Gärtner, Barbara; Graf, Jürgen; Hanses, Frank; Held, Hanns-Christoph; Hinzmann, Dominik; Khan, Naseer; Kleber, Christian; Kolibay, Felix; Kubulus, Darius; Liske, Stefanie; Oberfeld, Jörg; Pletz, Mathias Wilhelm; Prückner, Stephan; Rohde, Gernot; Spinner, Christoph D; Stehr, Sebastian; Willam, Carsten; Schmitt, Jochen.
Afiliación
  • Panchyrz I; TU Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Dresden, Germany.
  • Hoffmann J; TU Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Dresden, Germany.
  • Harst L; TU Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Dresden, Germany.
  • Pohl S; TU Dresden, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Dresden, Germany.
  • Bauer M; Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Universitätsklinikum Jena, Jena, Germany.
  • Blaschke S; Zentrale Notaufnahme (ZNA), Universitätsmedizin Göttingen, Gottingen, Germany.
  • Bodenstein M; Klinik für Anästhesiologie, JGU Universitätsmedizin Mainz, Mainz, Germany.
  • Engelhart S; Institut für Hygiene und Public Health, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Germany.
  • Gärtner B; Institut für Medizinische Mikrobiologie und Hygiene, Universitätsklinikum des Saarlandes und Medizinische Fakultät der Universität des Saarlandes, Homburg, Germany.
  • Graf J; Ärztlicher Direktor und Vorstandsvorsitzender des Universitätsklinikum Frankfurt, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.
  • Hanses F; Abteilung für Krankenhaushygiene und Infektiologie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Held HC; Klinik für Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden, Germany.
  • Hinzmann D; Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Munchen, Germany.
  • Khan N; Stabsstelle Zentrales Patientenmanagement, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.
  • Kleber C; Klinik und Poliklinik für Orthopädie, Unfallchirurgie und Plastische Chirurgie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Germany.
  • Kolibay F; Stabsabteilung Klinikangelegenheiten und Krisenmanagement, Uniklinik Köln, Koln, Germany.
  • Kubulus D; Zentrales OP-Management (ZOPM), Universitätsklinikum des Saarlandes und Medizinische Fakultät der Universität des Saarlandes, Homburg, Germany.
  • Liske S; Stabsstelle Unternehmensentwicklung und Prozessmanagement, Universitätsklinikum Magdeburg, Magdeburg, Germany.
  • Oberfeld J; Geschäftsbereich Medizinisches Management, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany.
  • Pletz MW; Institut für Infektionsmedizin und Krankenhaushygiene, Universitätsklinikum Jena, Jena, Germany.
  • Prückner S; Institut für Notfallmedizin und Medizinmanagement (INM), Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU), Munchen, Germany.
  • Rohde G; Medizinische Klinik 1 - Pneumologie und Allergologie, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany.
  • Spinner CD; Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universitat Munchen, München, Germany.
  • Stehr S; Klinik und Poliklinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Germany.
  • Willam C; Nephrologie und Intensivmedizin, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Germany.
  • Schmitt J; Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung, Dresden, Germany.
Gesundheitswesen ; 85(12): 1173-1182, 2023 Dec.
Article en De | MEDLINE | ID: mdl-37604173
ABSTRACT

INTRODUCTION:

Since the beginning of the pandemic in spring 2020, inpatient healthcare has been under enormous burden, which is reflected especially in overworked staff, imprecise bed planning and/or data transfer. According to the recommendation of the Science Council, university clinics should play a controlling role in regional healthcare and act in conjunction with surrounding hospitals and practices.

METHODS:

In September 2021, 31 representatives from 18 university hospitals were invited to a hybrid Delphi study with a total of 4 survey rounds to discuss criteria for effective inpatient care in a pandemic situation, which were extracted from previous expert interviews. Criteria that were classified as very important/relevant by≥75% of the participants in the first round of the survey (consensus definition) were then further summarized in 4 different small groups. In a third Delphi round, all participants came together again to discuss the results of the small group discussions. Subsequently, these were prioritized as Optional ("can"), Desirable ("should") or Necessary ("must") recommendations.

RESULTS:

Of the invited clinical experts, 21 (67.7%) participated in at least one Delphi round. In an online survey (1st Delphi round), 233 criteria were agreed upon and reduced to 84 criteria for future pandemic management in four thematic small group discussions (2nd Delphi round) and divided into the small groups as follows "Crisis Management and Crisis Plans" (n=20), "Human Resources Management and Internal Communication" (n=16), "Regional Integration and External Communication" (n=24) and "Capacity Management and Case & Care" (n=24). In the following group discussion (3rd Delphi round), the criteria were further modified and agreed upon by the experts, so that in the end result, there were 23 essential requirements and recommendations for effective inpatient care in a pandemic situation.

CONCLUSION:

The results draw attention to key demands of clinical representatives, for example, comprehensive digitization, standardization of processes and better (supra) regional networking in order to be able to guarantee needs-based care even under pandemic conditions. The present consensus recommendations can serve as guidelines for future pandemic management in the inpatient care sector.
Asunto(s)

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Pandemias / Pacientes Internos Tipo de estudio: Guideline / Qualitative_research Límite: Humans País/Región como asunto: Europa Idioma: De Revista: Gesundheitswesen Asunto de la revista: SAUDE PUBLICA Año: 2023 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Pandemias / Pacientes Internos Tipo de estudio: Guideline / Qualitative_research Límite: Humans País/Región como asunto: Europa Idioma: De Revista: Gesundheitswesen Asunto de la revista: SAUDE PUBLICA Año: 2023 Tipo del documento: Article País de afiliación: Alemania