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[Recommendations for the specialist further training of nursing personnel on intensive care units in the treatment of abdominal aortic aneurysms: results of a modified Delphi procedure with experts]. / Empfehlungen zur Fachweiterbildung von Pflegefachpersonen der Intensivstation bei der Behandlung des Bauchaortenaneurysmas: Ergebnisse eines modifizierten Delphi-Verfahrens mit Expert:innen.
Behrendt, Christian-Alexander; Heckenkamp, Jörg; Bergsträßer, Andrea; Billing, Arend; Böckler, Dittmar; Bücker, Arno; Cotta, Livia; Donas, Konstantinos P; Grözinger, Gerd; Heidecke, Claus-Dieter; Hinterseher, Irene; Horn, Silvio; Kaltwasser, Arnold; Kiefer, Andrea; Kirnich-Müller, Claudia; Kock, Lars; Kölbel, Tilo; Czerny, Martin; Kralewski, Christian; Kurz, Stephan; Larena-Avellaneda, Axel; Mutlak, Haitham; Oberhuber, Alexander; Oikonomou, Kyriakos; Pfeiffer, Manfred; Pfister, Karin; Reeps, Christian; Schäfer, Andreas; Schmitz-Rixen, Thomas; Steinbauer, Markus; Steinbauer, Claudia; Strupp, Daniel; Stolecki, Dietmar; Trenner, Matthias; Veit, Christof; Verhoeven, Eric; Waydhas, Christian; Weber, Christian F; Adili, Farzin.
Afiliación
  • Behrendt CA; Deutsches Institut für Gefäßmedizinische Gesundheitsforschung gGmbH, Berlin, Deutschland. behrendt@hamburg.de.
  • Heckenkamp J; Abt. für Allgemeine und Endovaskuläre Gefäßchirurgie, Asklepios Klinik Wandsbek, Asklepios Medical School, Alphonsstr. 14, 22043, Hamburg, Deutschland. behrendt@hamburg.de.
  • Bergsträßer A; Niels-Stensen-Kliniken, Osnabrück, Deutschland.
  • Billing A; Deutscher Pflegerat e. V., Berlin, Deutschland.
  • Böckler D; Kommission Krankenhausökonomie, Deutsche Gesellschaft für Gefäßchirurgie und Gefäßmedizin e. V., Berlin, Deutschland.
  • Bücker A; Klinik für Gefäßchirurgie und Endovaskuläre Chirurgie, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.
  • Cotta L; Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Deutschland.
  • Donas KP; Deutsches Institut für Gefäßmedizinische Gesundheitsforschung gGmbH, Berlin, Deutschland.
  • Grözinger G; Rhein Main Vascular Center, Klinik für vaskuläre und endovaskuläre Chirurgie, Asklepios Kliniken Langen, Paulinen Wiesbaden und Seligenstadt, Langen, Deutschland.
  • Heidecke CD; Abt. für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Deutschland.
  • Hinterseher I; Institut für Qualität und Transparenz im Gesundheitswesen (IQTIG), Berlin, Deutschland.
  • Horn S; Klinik für Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Ruppin-Brandenburg, Medizinische Hochschule Brandenburg, Neuruppin, Deutschland.
  • Kaltwasser A; Gefäßchirurgie, Alexianer St. Josefs Krankenhaus Potsdam, Potsdam, Deutschland.
  • Kiefer A; Sektion Pflegeforschung und Pflegequalität, Deutsche Interdisziplinäre Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin e. V., Berlin, Deutschland.
  • Kirnich-Müller C; Deutscher Berufsverband für Pflegeberufe (DBfK) Bundesverband e. V., Berlin, Deutschland.
  • Kock L; Pflegedirektion, Alexianer St. Josefs Krankenhaus Potsdam, Potsdam, Deutschland.
  • Kölbel T; Klinik für Gefäßchirurgie, Immanuel Albertinen Diakonie, Hamburg, Deutschland.
  • Czerny M; Klinik für Gefäßmedizin, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Deutschland.
  • Kralewski C; Abteilung für Herz- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Kurz S; Medizinische Fakultät, Albert Ludwigs Universität Freiburg, Freiburg, Deutschland.
  • Larena-Avellaneda A; Kompetenz-Centrum Qualitätssicherung (KCQ), Medizinischer Dienst Baden-Württemberg, Tübingen, Deutschland.
  • Mutlak H; Klinik für Herz­, Thorax- und Gefäßchirurgie, Deutsches Herzzentrum der Charité (DHZC), Berlin, Deutschland.
  • Oberhuber A; Charité - Universitätsmedizin Berlin, Corporate Member of Freie Universität Berlin and Humboldt Universität zu Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Oikonomou K; Abteilung für Gefäß- und endovaskuläre Chirurgie, Asklepios Klinik Altona, Asklepios Medical School, Hamburg, Deutschland.
  • Pfeiffer M; Klinik für Anästhesiologie, Intensiv- und Schmerzmedizin, SANA Klinikum Offenbach, Offenbach, Deutschland.
  • Pfister K; Klinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Uniklinik Münster, Münster, Deutschland.
  • Reeps C; Abteilung für Gefäß- und Endovaskularchirurgie, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt, Deutschland.
  • Schäfer A; Interessenvertretung Patienten-&-Versicherte, Sörgenloch, Deutschland.
  • Schmitz-Rixen T; Universitäres Gefäßzentrum Ostbayern, Abteilung für Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Deutschland.
  • Steinbauer M; Bereich Gefäß- und Endovaskuläre Chirurgie, Uniklinikum Dresden, Dresden, Deutschland.
  • Steinbauer C; Deutsche Gesellschaft für Pflegewissenschaft e. V., Duisburg, Deutschland.
  • Strupp D; Deutsche Gesellschaft für Chirurgie e. V., Berlin, Deutschland.
  • Stolecki D; Klinik für Gefäßchirurgie, Gefäßzentrum, Barmherzige Brüder Regensburg, Regensburg, Deutschland.
  • Trenner M; Katholische Akademie für Berufe im Gesundheits- und Sozialwesen, Regensburg, Deutschland.
  • Veit C; Intensivpflege, Asklepios Klinik Wandsbek, Hamburg, Deutschland.
  • Verhoeven E; Deutsche Gesellschaft für Fachkrankenpflege und Funktionsdienste e. V., Berlin, Deutschland.
  • Waydhas C; St. Josefs Hospital Wiesbaden, Wiesbaden, Deutschland.
  • Weber CF; BQS Institut, Hamburg, Deutschland.
  • Adili F; Klinikum Nürnberg und Paracelsus Medizinische Privatuniversität, Nürnberg, Deutschland.
Chirurgie (Heidelb) ; 95(5): 395-405, 2024 May.
Article en De | MEDLINE | ID: mdl-38498123
ABSTRACT

INTRODUCTION:

The medical development in the previous 15 years and the changes in treatment reality of the comprehensive elective treatment of abdominal aortic aneurysms necessitate a re-evaluation of the quality assurance guidelines of the Federal Joint Committee in Germany (QBAA-RL). In the current version this requires a specialist further training quota for nursing personnel in intensive care wards of 50%. The quota was determined in 2008 based on expert opinions, although a direct empirical evidence base for this does not exist.

METHODS:

Representatives from the fields of patient representation, physicians, nursing personnel and other relevant interface areas were invited to participate in a modified Delphi procedure. Following a comprehensive narrative literature search, a survey and focus group discussions with national and international experts, a total of three anonymized online-based voting rounds were carried out for which previously determined key statements were assessed with a 4­point Likert scale (totally disagree up to totally agree). In addition, the expert panel had also defined a recommendation for a minimum quota for the specialist training of nursing personnel on intensive care wards in the treatment of abdominal aortic aneurysms, whereby an a priori agreement of 80% of the participants was defined as the consensus limit.

RESULTS:

Overall, 37 experts participated in the discussions and three successive voting rounds (participation rate 89%). The panel confirmed the necessity of a re-evaluation of the guideline recommendations and recommended the introduction of a shift-related minimum quota of 30% of the full-time equivalent of nursing personnel on intensive care wards and the introduction of structured promotional programs for long-term elevation of the quota.

CONCLUSION:

In this national Delphi procedure with medical and nursing experts as well as representatives of patients, the fundamental benefits and needs of professional specialist qualifications in the field of intensive care medicine were confirmed. The corresponding minimum quota for specialist further training of intensive care nursing personnel should generally apply without limitations to specific groups. The expert panel stipulates a shift-related minimum quota for intensive care nursing personnel with specialist training of 30% of the nursing personnel on intensive care wards and the obligatory introduction of structured and transparent promotion programs for the long-term enhancement.
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Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Aneurisma de la Aorta Abdominal / Enfermeras y Enfermeros / Personal de Enfermería Límite: Humans Idioma: De Revista: Chirurgie (Heidelb) Año: 2024 Tipo del documento: Article

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Aneurisma de la Aorta Abdominal / Enfermeras y Enfermeros / Personal de Enfermería Límite: Humans Idioma: De Revista: Chirurgie (Heidelb) Año: 2024 Tipo del documento: Article