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7.
J Dtsch Dermatol Ges ; 15(1): 61-69, 2017 Jan.
Artigo em Inglês | MEDLINE | ID: mdl-28140544

RESUMO

HINTERGRUND UND ZIELSETZUNG: Die Frage, wie oft Melanompatienten mit Mittel- bis Hochrisikomelanomen den Tumor bemerken und welche Eigenerkennungsmuster existieren ist bislang nicht beantwortet. PATIENTEN UND METHODEN: Wir haben eine retrospektive Studie an Melanompatienten durchgeführt, die sich zwischen 2004 und 2008 einer Sentinellymphknotenbiopsie unterzogen haben,. Der Fragebogen wurde von 127 der insgesamt 133 Patienten ausgefüllt. ERGEBNISSE: 25 % bemerkten den Tumor überhaupt nicht. Die restlichen 75 % zeigten verschiedene Eigenerkennungsmuster: 25 % holten nach 0-12 Wochen Rat ein, weitere 25 % innerhalb von 3-6 Monaten, und bei den restlichen 25 % wurde der Tumor mehr als sechs Monate lang beobachtet, bevor er entfernt wurde. Alter, Geschlecht und Lokalisation des Melanoms waren bei allen Eigenerkennungsgruppen vergleichbar. Die häufigsten Subtypen waren: SSM (59), NMM (31), ALM (9), UCM (9) und LMM (4). Seltene Subtypen (15) waren ebenfalls vorhanden. Patienten mit 3-6 Monate alten Läsionen zeigten die höchste durchschnittliche Tumordicke und die bei weitem höchste Anzahl von pT4-Tumoren. 60 % der Patienten mit NMM hatten eine Krankengeschichte von <6 Monaten. Seltene Subtypen wie amelanotische, Spindelzell- und spitzoide Melanome wurden in nur 50 % der Fälle selbstständig erkannt. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Selbst fortgeschrittene Melanome blieben von den Patienten in 25 %, seltene Melanom-Subtypen in 50 % der Fälle unerkannt. Daher sollte der Eigenerkennungshäufigkeit, dem erhöhten Bewusstsein für seltene Melanome und der schnellen Überweisung an einen Spezialisten in zukünftigen Aufklärungskampagnen besondere Aufmerksamkeit zukommen.

8.
Praxis (Bern 1994) ; 112(3): 135-142, 2023.
Artigo em Inglês | MEDLINE | ID: mdl-36855885

RESUMO

Melanoma is the most aggressive skin cancer, and surgery is the standard of care for localised disease. However, a risk of local and distant relapse exists despite tumour removal, particularly with thick or ulcerated tumours or lymph node involvement. Immunotherapy with immune checkpoint inhibitors (ICIs) targeting PD-1, PD-L-1 or CTLA-4 demonstrated improved relapse-free survival and distant metastasis-free survival against placebo after surgery for stage-III and high-risk stage-II melanoma. In unresectable localised and metastatic tumours, the double immunotherapy with ICIs (anti-PD-1+ anti-CTLA-4) allows for long-term survival in more than 50% of the patients. Novel immunotherapies (anti-LAG-3 ICI, adoptive cell therapy, intra-tumoural immunotherapy, cancer vaccines) and new combinations are in development to overcome resistance and improve patients' survival. Therapeutic decisions for each patient should be discussed in a specialised multidisciplinary team.


Assuntos
Imunoterapia , Melanoma , Neoplasias Cutâneas , Humanos , Melanoma/terapia , Pele , Neoplasias Cutâneas/terapia
9.
Arh Hig Rada Toksikol ; 74(1): 16-21, 2023 Mar 01.
Artigo em Inglês | MEDLINE | ID: mdl-37014684

RESUMO

Anti-proliferative effects of halogenated boroxine - K2(B3O3F4OH) (HB) - have been confirmed in multiple cancer cell lines, including melanoma, but the exact mechanism of action is still unknown. This study aimed to determine its cytotoxic effects on human Caucasian melanoma (GR-M) cell growth in vitro as well as on the expression of cell death-related genes BCL-2, BECN1, DRAM1, and SQSTM1. GR-M and peripheral blood mononuclear (PBM) cells were treated with different HB concentrations and their growth inhibition and relative gene expression profiles were determined using the Alamar blue assay and real-time PCR. HB significantly inhibited cell growth of both GR-M and PBM cells but was even more effective in GR-M melanoma cells, as significant inhibition occurred at a lower HB concentration of 0.2 mg/mL. GR-M BCL-2 expression was significantly downregulated (P=0.001) at HB concentration of 0.4 mg/mL, which suggests that HB is a potent tumour growth inhibitor. At the same time, it upregulated BCL-2 expression in normal (PBM) cells, probably by activating protective mechanisms against induced cytotoxicity. In addition, all but the lowest HB concentrations significantly upregulated SQSTM1 (P=0.001) in GR-M cells. Upregulated BECN1 expression suggests early activation of autophagy at the lowest HB concentration in SQSTM1 cells and at all HB concentrations in PBM cells. Our findings clearly show HB-associated cell death and, along with previous cytotoxicity studies, reveal its promising anti-tumour potential.


Assuntos
Leucócitos Mononucleares , Melanoma , Humanos , Leucócitos Mononucleares/patologia , Proteína Sequestossoma-1 , Morte Celular , Proteínas Proto-Oncogênicas c-bcl-2/farmacologia , Melanoma/genética , Melanoma/patologia , Apoptose , Linhagem Celular Tumoral
10.
Complement Med Res ; 24(6): 358-363, 2017.
Artigo em Alemão | MEDLINE | ID: mdl-29241194

RESUMO

Hintergrund: Orale maligne Melanome (OMM) des Hundes zeichnen sich durch schnelles Wachstum, lokale Invasion und hohe Metastasierungsraten aus. Extrakte auf Basis von Viscum album L. (VAE) werden zunehmend in der Krebstherapie sowohl in der Human- als auch in der Veterinärmedizin eingesetzt. Ziel unserer Studie war es zu untersuchen, inwieweit die adjuvante Therapie mit VAE eine therapeutische Option zur Behandlung von OMM ist. Besonderes Augenmerk galt dabei der Überlebenszeit und möglichen Nebenwirkungen. Tiere und Methoden: 26 Hunde mit OMM, die in einem der größten veterinäronkologischen Zentren der Schweiz allesamt eine Strahlentherapie erhielten (teilweise nach operativer Tumorresektion) wurden in die retrospektive Studie eingeschlossen: 18 Hunde wurden mit VAE behandelt (1 ml VAE (Iscador®) in ansteigenden Konzentrationen von 0,1 bis 20 mg/ml subkutan 3-mal pro Woche (VAE-Gruppe), 8 erhielten keine adjuvante Behandlung (Vergleichsgruppe). Wir verglichen die Größenentwicklung der OMM sowie die Überlebenszeit. Ergebnisse: Patienten mit Bestrahlung und adjuvanter VAE-Therapie zeigten mit 236 Tagen eine signifikant längere mediane Überlebenszeit im Vergleich zu Patienten mit Bestrahlung, aber ohne adjuvante VAE-Therapie (49 Tage; Log-Rank-Test: p = 0,0047). Die VAE-Therapie verlängerte die Überlebenszeit um mehr als zwei Drittel (Hazard Ratio (HR) = 0,30, 95%-Konfidenzintervall (KI) 0,11-0,86; p = 0,024), während ein höheres Tumorstadium gemäß UICC (Union internationale contre le cancer) einen statistischen Trend zur Verdopplung des Sterberisikos zeigte (UICC-Stadium III/IV vs. I/II: HR = 2,12, 95%-KI 0,88-5,12; p = 0,095). Zwei Patienten zeigten milde Nebenwirkungen während der VAE-Behandlung. Einer der beiden zeigte 1 Tag lang ein selbstlimitiertes Fieber, bei dem anderen Patienten reduzierten wir die Dosis von einem konzentrierteren zu einem weniger konzentrierten VAE (Serie 0) aufgrund von Müdigkeit, die daraufhin verschwand. Schlussfolgerungen: VAE ist eine sichere, nebenwirkungsarme Behandlung und scheint sich positiv auf die Überlebenszeit von Hunden mit OMM auszuwirken. Somit ist dieser therapeutische Ansatz es wert, vermehrt bei der adjuvant zur Strahlentherapie eingesetzten Behandlung des OMM in Betracht gezogen zu werden. Die verglichenen Gruppen waren jedoch klein, divers und nicht konsistent hinsichtlich aller prognostischen Parameter. Eine prospektive Studie mit einer größeren Studienpopulation wäre daher von Interesse.


Assuntos
Doenças do Cão/terapia , Melanoma/veterinária , Neoplasias Bucais/veterinária , Extratos Vegetais/uso terapêutico , Viscum album/química , Animais , Cães , Melanoma/terapia , Neoplasias Bucais/terapia , Estudos Retrospectivos , Análise de Sobrevida , Suíça , Resultado do Tratamento
11.
Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes ; 112 Suppl 1: S27-33, 2016.
Artigo em Alemão | MEDLINE | ID: mdl-27320025

RESUMO

In recent years, various options have been discussed to accelerate the approval of new drugs, especially for conditions with high unmet needs. There is a trade-off between the earlier availability of new treatment options and a potentially higher safety risk of drugs which have not been investigated in long-lasting clinical trials and a broader patient population. It must also be taken into account that clinical trial data and results must be sufficient to allow for the reimbursement of the new treatment option. The difficult process of weighting the benefits against the potential risks of an accelerated drug approval should be discussed between patients, regulatory authorities, HTA institutions and pharmaceutical companies. Patients might benefit from a fair, balanced accelerated approval.


Assuntos
Aprovação de Drogas , Licenciamento em Farmácia , Alemanha , Humanos
12.
J Clin Diagn Res ; 9(2): TD01-3, 2015 Feb.
Artigo em Inglês | MEDLINE | ID: mdl-25859499

RESUMO

Malign melanoma of the nasal cavity that arises at such an unusual location is an exceptional case only occasionally mentioned in the literature. An amelanotic form, which is an uncommon type for this malignancy, also has an unusual radiological appearence from the classic melanotic form. We report here the magnetic resonance imaging (MRI) findings of a 46-year-old man who had a nasal cavity mass diagnosed as an amelanotic malign melanoma and discuss the importance of differential diagnosis with such an unusual radiological manifestation in this location.

13.
Nuklearmedizin ; 52(5): 198-203, 2013.
Artigo em Inglês | MEDLINE | ID: mdl-23969722

RESUMO

AIM: To assess the diagnostic and prognostic value of FDG-PET/CT in the follow-up of malignant melanoma in comparison to the serum protein S100B. PATIENTS AND METHODS: A total of ninety patients with either low-risk or high-risk malignant melanoma, respectively, were included in this study. The follow-up of the patients was pursuant with the guidelines of the German Dermatological Association. The diagnostic accuracy and diagnostic power were determined for PET/CT and for the serum protein S100B. RESULTS: In 28 of the 90 patients PET/CT was positive in the follow up, 47 patients had an elevated Serum S100B level. Sensitivity, specificity, PPV and NPV of PET/CT for the total groups of patients were 87%, 93%, 87% and 93%. The corresponding values for the serum protein S100B were 65%, 52%, 43% and 74%, respectively. PET/CT positive patients showed a significantly (p < 0.001) higher risk of melanoma associated death compared to patients with PET/CT negative findings. No statistical significance could be found in the 5 year survival rate between the S100B positive and S100B negative patients. CONCLUSION: PET/CT is suitable to confirm or exclude recurrences and can be used to assess the prognosis in melanoma patients. The diagnostic accuracy and the prognostic power is much higher compared to the serum protein S100B.


Assuntos
Melanoma/diagnóstico por imagem , Melanoma/mortalidade , Recidiva Local de Neoplasia/diagnóstico por imagem , Recidiva Local de Neoplasia/mortalidade , Neoplasias Cutâneas/diagnóstico por imagem , Neoplasias Cutâneas/mortalidade , Sobreviventes/estatística & dados numéricos , Biomarcadores Tumorais/sangue , Feminino , Fluordesoxiglucose F18 , Alemanha/epidemiologia , Humanos , Masculino , Melanoma/sangue , Pessoa de Meia-Idade , Imagem Multimodal/estatística & dados numéricos , Recidiva Local de Neoplasia/sangue , Tomografia por Emissão de Pósitrons , Prevalência , Prognóstico , Compostos Radiofarmacêuticos , Reprodutibilidade dos Testes , Fatores de Risco , Subunidade beta da Proteína Ligante de Cálcio S100/sangue , Sensibilidade e Especificidade , Análise de Sobrevida , Tomografia Computadorizada por Raios X/estatística & dados numéricos
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