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Empfehlungen zur Überprüfung der Wirksamkeit und Verlaufsdokumentation von Mepolizumab bei chronischer Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) im deutschen Gesundheitssystem ­ Empfehlungen des Ärzteverbandes Deutscher Allergologen (AeDA) und der AGs Klinische Immunologie, Allergologie und Umweltmedizin und Rhinologie und Rhinochirurgie der Deutschen Gesellschaft für HNO-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie (DGHNOKHC).
Klimek, L; Förster-Ruhrmann, U; Olze, H; Beule, A G; Chaker, A M; Hagemann, J; Huppertz, T; Hoffmann, T K; Dazert, S; Deitmer, T; Strieth, S; Wrede, H; Schlenter, W; Welkoborsky, H J; Wollenberg, B; Becker, S; Bärhold, F; Klimek, F; Casper, I; Zuberbier, J; Rudack, C; Cuevas, M; Hintschich, C A; Guntinas-Lichius, O; Stöver, T; Bergmann, C; Werminghaus, P; Pfaar, O; Gosepath, J; Gröger, M; Beutner, C; Laudien, M; Weber, R K; Hildenbrand, T; Hoffmann, A S; Bachert, C.
Afiliação
  • Klimek L; Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden.
  • Förster-Ruhrmann U; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin.
  • Olze H; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin.
  • Beule AG; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Münster.
  • Chaker AM; Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie der Universitätsmedizin Greifswald.
  • Hagemann J; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München.
  • Huppertz T; Zentrum für Allergie und Umwelt (ZAUM), TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München.
  • Hoffmann TK; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz.
  • Dazert S; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsmedizin Mainz.
  • Deitmer T; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Ulm.
  • Strieth S; Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Ruhr-Universität Bochum, St.-Elisabeth-Hospital.
  • Wrede H; Deutsche Gesellschaft für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, Bonn.
  • Schlenter W; Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Bonn.
  • Welkoborsky HJ; Hals-, Nasen- und Ohrenarzt, Herford.
  • Wollenberg B; Ärzteverband Deutscher Allergologen, Wiesbaden.
  • Becker S; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Klinikum Hannover.
  • Bärhold F; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, TUM School of Medicine, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München.
  • Klimek F; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen.
  • Casper I; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinik Tübingen.
  • Zuberbier J; Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden.
  • Rudack C; Zentrum für Rhinologie und Allergologie, Wiesbaden.
  • Cuevas M; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Charité-Universitätsmedizin Berlin.
  • Hintschich CA; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Münster.
  • Guntinas-Lichius O; Klinik und Poliklinik für HNO-Heilkunde, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, TU Dresden.
  • Stöver T; Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Regensburg.
  • Bergmann C; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Jena.
  • Werminghaus P; Universitäts-Hals-Nasen-Ohrenklinik Frankfurt am Main.
  • Pfaar O; Praxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Klinik RKM 740, Düsseldorf.
  • Gosepath J; Praxis für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde und Allergologie, Düsseldorf.
  • Gröger M; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Standort Marburg, Philipps-Universität Marburg, Marburg.
  • Beutner C; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, HSK Wiesbaden.
  • Laudien M; Klinik und Poliklinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum LMU München.
  • Weber RK; Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Allergiezentrum Südniedersachsen, Universitätsmedizin Göttingen.
  • Hildenbrand T; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Kiel.
  • Hoffmann AS; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Städtisches Klinikum Karlsruhe.
  • Bachert C; Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Freiburg.
Laryngorhinootologie ; 102(2): 89-99, 2023 02.
Article em De | MEDLINE | ID: mdl-36750110
ABSTRACT

BACKGROUND:

Chronic rhinosinusitis with nasal polyps (CRSwNP) is a multifactorial inflammatory disease of the mucous membranes of the nose and sinuses. Eosinophilic inflammation is described as a common endotype. The anti-IL5 antibody mepolizumab was approved in November 2021 as an add-on therapy to intranasal glucocorticosteroids for the treatment of adults with severe chronic rhinosinusitis with nasal polyps when systemic glucocorticosteroids or surgery do not provide adequate disease control. While national and international recommendations exist for the use of mepolizumab in CRSwNP, it has not yet been adequately specified how this therapy is to be monitored, what follow-up documentation is necessary, and when it should be terminated if necessary.

METHODS:

A literature search was performed to analyze previous data on the treatment of CRSwNP with mepolizumab and to determine the available evidence by searching Medline, Pubmed, the national and international trial and guideline registries and the Cochrane Library. Human studies published in the period up to and including 10/2022 were considered.

RESULTS:

Based on the international literature and previous experience by an expert panel, recommendations for follow-up, adherence to therapy intervals and possible therapy breaks, as well as termination of therapy when using mepolizumab for the indication CRSwNP in the German health care system are given on the basis of a documentation sheet.

CONCLUSIONS:

Understanding the immunological basis of CRSwNP opens up new non-surgical therapeutic approaches with biologics for patients with severe, uncontrolled courses. Here, we provide recommendations for follow-up, adherence to therapy intervals, possible therapy pauses, or discontinuation of therapy when mepolizumab is used as add-on therapy with intranasal glucocorticosteroids to treat adult patients with severe CRSwNP that cannot be adequately controlled with systemic glucocorticosteroids and/or surgical intervention.
Assuntos

Texto completo: 1 Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Sinusite / Rinite / Pólipos Nasais / Medicina Ambiental / Procedimentos Cirúrgicos Nasais Tipo de estudo: Guideline Limite: Adult / Humans Idioma: De Ano de publicação: 2023 Tipo de documento: Article

Texto completo: 1 Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Sinusite / Rinite / Pólipos Nasais / Medicina Ambiental / Procedimentos Cirúrgicos Nasais Tipo de estudo: Guideline Limite: Adult / Humans Idioma: De Ano de publicação: 2023 Tipo de documento: Article