Your browser doesn't support javascript.
loading
Surgical staging and prognosis in serous borderline ovarian tumours (BOT): a subanalysis of the AGO ROBOT study.
Trillsch, F; Mahner, S; Vettorazzi, E; Woelber, L; Reuss, A; Baumann, K; Keyver-Paik, M-D; Canzler, U; Wollschlaeger, K; Forner, D; Pfisterer, J; Schroeder, W; Muenstedt, K; Richter, B; Fotopoulou, C; Schmalfeldt, B; Burges, A; Ewald-Riegler, N; de Gregorio, N; Hilpert, F; Fehm, T; Meier, W; Hillemanns, P; Hanker, L; Hasenburg, A; Strauss, H-G; Hellriegel, M; Wimberger, P; Kommoss, S; Kommoss, F; Hauptmann, S; du Bois, A.
Afiliação
  • Trillsch F; Universitaetsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik fuer Gynaekologie, Martinistr. 52, 20246 Hamburg, Germany.
  • Mahner S; Universitaetsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik fuer Gynaekologie, Martinistr. 52, 20246 Hamburg, Germany.
  • Vettorazzi E; Universitaetsklinikum Hamburg-Eppendorf, Institut fuer Medizinische Biometrie und Epidemiologie, Martinistr. 52, 20246 Hamburg, Germany.
  • Woelber L; Universitaetsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik fuer Gynaekologie, Martinistr. 52, 20246 Hamburg, Germany.
  • Reuss A; Philipps-Universitaet Marburg, Koordinierungszentrum fuer Klinische Studien, Karl-von-Frisch-Str. 4, 35043 Marburg, Germany.
  • Baumann K; Universitaetsklinikum Giessen u. Marburg GmbH, Klinik fuer Gynaekologie, Gyn. Endokrinologie und Onkologie, Baldingerstr., 35043 Marburg, Germany.
  • Keyver-Paik MD; Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universitaet, Universitaets-Frauenklinik, Sigmund-Freud-Str. 25, 53127 Bonn, Germany.
  • Canzler U; Technische Universitaet Dresden, Klinik und Poliklinik fuer Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Fetscherstr. 74, 01307 Dresden, Germany.
  • Wollschlaeger K; Universitaetsklinikum Magdeburg, Universitaets-Frauenklinik, Gerhart-Hauptmann-Str. 35, 39108 Magdeburg, Germany.
  • Forner D; Sana-Klinikum Remscheid, Klinik fuer Frauenheilkunde und Geburtsmedizin, Burger Strasse 211, 42859 Remscheid, Germany.
  • Pfisterer J; 1] Staedtisches Klinikum Solingen gGmbH, Klinik fuer Gynaekologie und Geburtshilfe, Gotenstrasse 1, 42653 Solingen, Germany [2] Zentrum fuer Gynaekologische Onkologie, Herzog-Friedrich-Str. 21, 24103 Kiel, Germany.
  • Schroeder W; GYNAEKOLOGICUM Bremen, Schwachhauser Heerstrasse 367, 28211 Bremen, Germany.
  • Muenstedt K; Universitaetsklinikum Giessen, Zentrum fuer Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Klinikstrasse 33, 35352 Giessen, Germany.
  • Richter B; Elblandkliniken Meissen-Radebeul GmbH & Co. KG, Frauenklinik, Heinrich-Zille-Str. 13, 01445 Radebeul, Germany.
  • Fotopoulou C; Charité, Campus Virchow Klinikum, Frauenklinik, Augustenburger Platz 1, 13353 Berlin, Germany.
  • Schmalfeldt B; Klinikum rechts der Isar der Technischen Universitaet, Frauen- und Poliklinik, Ismaninger Str. 22, 81675 Munich, Germany.
  • Burges A; Klinikum der Universitaet Muenchen, Campus Grosshadern, Klinik und Poliklinik fuer Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Marchioninistr.15, 81377 Munich, Germany.
  • Ewald-Riegler N; Dr Horst Schmidt Klinik GmbH, Klinik fuer Gynaekologie und gynaekologische Onkologie, Ludwig-Erhard-Str. 100, 65199 Wiesbaden, Germany.
  • de Gregorio N; Universitaetsklinikum Ulm, Frauenklinik, Prittwitzstrasse 43, 89075 Ulm, Germany.
  • Hilpert F; Universitaetsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Klinik fuer Gynaekologie und Geburtshilfe, Michaelisstrasse 16, 24105 Kiel, Germany.
  • Fehm T; 1] Universitaetsklinikum Tuebingen, Department fuer Frauengesundheit, Calwerstrasse 7, 72076 Tuebingen, Germany [2] Universitaetsklinikum Duesseldorf, Universitaetsfrauenklinik, Moorenstrasse 5, 40225 Duesseldorf, Germany.
  • Meier W; Evangelisches Krankenhaus, Frauenklinik, Kirchfeldstrasse 40, 40217 Duesseldorf, Germany.
  • Hillemanns P; Medizinische Hochschule Hannover, Frauenklinik, Carl-Neuberg-Str. 1, 30625 Hannover, Germany.
  • Hanker L; 1] Klinikum der J.W. Goethe-Universitaet, Zentrum fuer Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Theodor-Stern-Kai 7, 60590 Frankfurt am Main, Germany [2] Universitaetsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Luebeck, Klinik fuer Gynaekologie und Geburtshilfe, Ratzeburger Allee 160, 23562 Luebeck, Germany.
  • Hasenburg A; Universitaetsklinikum Freiburg, Frauenklinik, Hugstetter Str. 55, 79106 Freiburg im Breisgau, Germany.
  • Strauss HG; Universitaetsklinikum Halle (Saale), Universitaetsklinik und Poliklinik fuer Gynaekologie, Ernst-Grube-Str. 40, 06120 Halle (Saale), Germany.
  • Hellriegel M; Georg-August-Universitaet Goettingen, Gynaekologie und Geburtshilfe, Robert-Koch-Str. 40, 37075 Goettingen, Germany.
  • Wimberger P; 1] Technische Universitaet Dresden, Klinik und Poliklinik fuer Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Fetscherstr. 74, 01307 Dresden, Germany [2] Universitaetsklinikum Essen, Klinik fuer Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Essen, Germany.
  • Kommoss S; 1] Dr Horst Schmidt Klinik GmbH, Klinik fuer Gynaekologie und gynaekologische Onkologie, Ludwig-Erhard-Str. 100, 65199 Wiesbaden, Germany [2] Universitaetsklinikum Tuebingen, Department fuer Frauengesundheit, Calwerstrasse 7, 72076 Tuebingen, Germany.
  • Kommoss F; Institut fuer Pathologie, Referenzzentrum fuer Gynaekopathologie, A2,2, 68159 Mannheim, Germany.
  • Hauptmann S; 1] Universitaetsklinikum Halle (Saale), Universitaetsklinik und Poliklinik fuer Gynaekologie, Ernst-Grube-Str. 40, 06120 Halle (Saale), Germany [2] Institut fuer Pathologie Trier-Dueren-Duesseldorf, Roonstrasse 30, 52351 Dueren, Germany.
  • du Bois A; Kliniken Essen-Mitte, Klinik fuer Gynaekologische Onkologie, Henricistrasse 92, 45136 Essen, Germany.
Br J Cancer ; 112(4): 660-6, 2015 Feb 17.
Article em En | MEDLINE | ID: mdl-25562434
ABSTRACT

BACKGROUND:

Incomplete surgical staging is a negative prognostic factor for patients with borderline ovarian tumours (BOT). However, little is known about the prognostic impact of each individual staging procedure.

METHODS:

Clinical parameters of 950 patients with BOT (confirmed by central reference pathology) treated between 1998 and 2008 at 24 German AGO centres were analysed. In 559 patients with serous BOT and adequate ovarian surgery, further recommended staging procedures (omentectomy, peritoneal biopsies, cytology) were evaluated applying Cox regression models with respect to progression-free survival (PFS).

RESULTS:

For patients with one missing staging procedure, the hazard ratio (HR) for recurrence was 1.25 (95%-CI 0.66-2.39; P=0.497). This risk increased with each additional procedure skipped reaching statistical significance in case of two (HR 1.95; 95%-CI 1.06-3.58; P=0.031) and three missing steps (HR 2.37; 95%-CI 1.22-4.64; P=0.011). The most crucial procedure was omentectomy which retained a statistically significant impact on PFS in multiple analysis (HR 1.91; 95%-CI 1.15-3.19; P=0.013) adjusting for previously established prognostic factors as FIGO stage, tumour residuals, and fertility preservation.

CONCLUSION:

Individual surgical staging procedures contribute to the prognosis for patients with serous BOT. In this analysis, recurrence risk increased with each skipped surgical step. This should be considered when re-staging procedures following incomplete primary surgery are discussed.
Assuntos

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Neoplasias Ovarianas / Procedimentos Cirúrgicos em Ginecologia / Cistadenoma Seroso Tipo de estudo: Clinical_trials / Prognostic_studies Limite: Adolescent / Adult / Aged / Aged80 / Female / Humans / Middle aged Idioma: En Ano de publicação: 2015 Tipo de documento: Article

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Neoplasias Ovarianas / Procedimentos Cirúrgicos em Ginecologia / Cistadenoma Seroso Tipo de estudo: Clinical_trials / Prognostic_studies Limite: Adolescent / Adult / Aged / Aged80 / Female / Humans / Middle aged Idioma: En Ano de publicação: 2015 Tipo de documento: Article