Your browser doesn't support javascript.
loading
Impact of unbalanced minor route versus major route karyotypes at diagnosis on prognosis of CML.
Fabarius, Alice; Kalmanti, Lida; Dietz, Christian T; Lauseker, Michael; Rinaldetti, Sébastien; Haferlach, Claudia; Göhring, Gudrun; Schlegelberger, Brigitte; Jotterand, Martine; Hanfstein, Benjamin; Seifarth, Wolfgang; Hänel, Mathias; Köhne, Claus-Henning; Lindemann, Hans W; Berdel, Wolfgang E; Staib, Peter; Müller, Martin C; Proetel, Ulrike; Balleisen, Leopold; Goebeler, Maria-Elisabeth; Dengler, Jolanta; Falge, Christiane; Kanz, Lothar; Burchert, Andreas; Kneba, Michael; Stegelmann, Frank; Pfreundschuh, Michael; Waller, Cornelius F; Spiekermann, Karsten; Brümmendorf, Tim H; Edinger, Matthias; Hofmann, Wolf-Karsten; Pfirrmann, Markus; Hasford, Joerg; Krause, Stefan; Hochhaus, Andreas; Saußele, Susanne; Hehlmann, Rüdiger.
Afiliação
  • Fabarius A; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany. alice.fabarius@medma.uni-heidelberg.de.
  • Kalmanti L; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Dietz CT; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Lauseker M; Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie (IBE), Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Germany.
  • Rinaldetti S; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Haferlach C; MLL Münchner Leukämielabor, München, Germany.
  • Göhring G; Institut für Humangenetik, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany.
  • Schlegelberger B; Institut für Humangenetik, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany.
  • Jotterand M; Service de génétique médicale, Centre Hospitalier Universitaire Vaudois (CHUV), Lausanne, Switzerland.
  • Hanfstein B; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Seifarth W; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Hänel M; Klinik für Innere Medizin III, Klinikum Chemnitz, Chemnitz, Germany.
  • Köhne CH; Klinik für Onkologie und Hämatologie, Klinikum Oldenburg, Oldenburg, Germany.
  • Lindemann HW; Klinik für Hämatologie und Onkologie, St.-Marien-Hospital Hagen, Hagen, Germany.
  • Berdel WE; Medizinische Klinik A, Universitätsklinikum Münster, Münster, Germany.
  • Staib P; Klinik für Hämatologie und Onkologie, St.-Antonius-Hospital Eschweiler, Eschweiler, Germany.
  • Müller MC; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Proetel U; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Balleisen L; Abteilung für Hämatologie-Onkologie, Evangelisches Krankenhaus Hamm, Hamm, Germany.
  • Goebeler ME; Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany.
  • Dengler J; Abteilung Innere Medizin V, Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany.
  • Falge C; Medizinische Klinik 5, Klinikum Nürnberg Nord, Nord, Germany.
  • Kanz L; Medizinische Klinik, Abteilung II, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Germany.
  • Burchert A; Klinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Immunologie, Universitätsklinikum Marburg, Marburg, Germany.
  • Kneba M; II. Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel, Germany.
  • Stegelmann F; Klinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany.
  • Pfreundschuh M; Klinik für Innere Medizin I, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Germany.
  • Waller CF; Abteilung Innere Medizin I, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg, Germany.
  • Spiekermann K; Medizinische Klinik und Poliklinik III, Klinikum der Universität München, München, Germany.
  • Brümmendorf TH; Medizinische Klinik IV, Uniklinik RWTH Aachen, Aachen, Germany.
  • Edinger M; Klinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Regensburg, Regensburg, Germany.
  • Hofmann WK; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Pfirrmann M; Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie (IBE), Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Germany.
  • Hasford J; Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie (IBE), Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Germany.
  • Krause S; Medizinische Klinik 5, Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen, Germany.
  • Hochhaus A; Abteilung für Hämatologie/Onkologie, Universitätsklinikum Jena, Jena, Germany.
  • Saußele S; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
  • Hehlmann R; III. Medizinische Universitätsklinik, Medizinische Fakultät Mannheim der Universität Heidelberg, Pettenkoferstrasse 22, 68169, Mannheim, Germany.
Ann Hematol ; 94(12): 2015-24, 2015 Dec.
Article em En | MEDLINE | ID: mdl-26385387
ABSTRACT
Major route additional cytogenetic aberrations (ACA) at diagnosis of chronic myeloid leukaemia (CML) indicate an increased risk of progression and shorter survival. Since major route ACA are almost always unbalanced, it is unclear whether other unbalanced ACA at diagnosis also confer an unfavourable prognosis. On the basis of 1348 Philadelphia chromosome-positive chronic phase patients of the randomized CML study IV, we examined the impact of unbalanced minor route ACA at diagnosis versus major route ACA on prognosis. At diagnosis, 1175 patients (87.2 %) had a translocation t(9;22)(q34;q11) and 74 (5.5 %) a variant translocation t(v;22) only, while a loss of the Y chromosome (-Y) was present in addition in 44 (3.3 %), balanced or unbalanced minor route ACA each in 17 (1.3 %) and major route ACA in 21 (1.6 %) cases. Patients with unbalanced minor route ACA had no significantly different cumulative incidences of complete cytogenetic remission or major molecular remission and no significantly different progression-free survival (PFS) or overall survival (OS) than patients with t(9;22), t(v;22), -Y and balanced minor route karyotypes. In contrast, patients with major route ACA had a shorter OS and PFS than all other groups (all pairwise comparisons to each of the other groups p ≤ 0.015). Five-year survival probabilities were for t(9;22) 91.4 % (95 % CI 89.5-93.1), t(v; 22) 87 % (77.2-94.3), -Y 89.0 % (76.7-97.0), balanced 100 %, unbalanced minor route 92.3 % (72.4-100) and major route 52.2 % (28.2-75.5). We conclude that only major route, but not balanced or unbalanced minor route ACA at diagnosis, has a negative impact on prognosis of CML.
Assuntos
Palavras-chave

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Cromossomo Filadélfia / Leucemia Mielogênica Crônica BCR-ABL Positiva / Cariótipo Anormal Tipo de estudo: Clinical_trials / Diagnostic_studies / Prognostic_studies / Systematic_reviews Limite: Adolescent / Adult / Aged / Aged80 / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Ano de publicação: 2015 Tipo de documento: Article

Texto completo: 1 Coleções: 01-internacional Base de dados: MEDLINE Assunto principal: Cromossomo Filadélfia / Leucemia Mielogênica Crônica BCR-ABL Positiva / Cariótipo Anormal Tipo de estudo: Clinical_trials / Diagnostic_studies / Prognostic_studies / Systematic_reviews Limite: Adolescent / Adult / Aged / Aged80 / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Ano de publicação: 2015 Tipo de documento: Article