Effects of exergames on trunk balance control in paraplegic patients / Efeitos dos exergames no controle de tronco de pacientes paraplégicos
Fisioter. Mov. (Online)
; 33: e003336, 2020. tab, graf
Article
in En
| LILACS
| ID: biblio-1133908
Responsible library:
BR495.1
ABSTRACT
Abstract Introduction:
Due to motivation and immediate feedback during activities, exergame-based physical therapy may improve trunk balance and functionality in individuals with spinal cord injury (SCI).Objective:
evaluate the effects of exergames on the trunk control of paraplegics with spinal cord injury or meningomyelocele.Method:
case series involving four paraplegic patients, with SCI or meningomyelocele. Participants underwent a rehabilitation protocol using the exergame Nintendo Wii®, attending one weekly session for 4 weeks. Patients were encouraged to perform trunk movements in the sitting position using the Swordplay and Canoeing games. Data were collected before and after the intervention by applying the functional reach test adapted for trunk control evaluation, and transfer time and propulsion tests for functional assessment.Results:
The intervention increased trunk control in 75% of the patients, with improvement varying between 6.4 and 25%. In the propulsion test, the intervention led to a decrease in half of the patients. For the cadence variable, in the same test, there was a reduction in the number of propulsions in 75% of the cases. In the transfer test, the intervention led to reduced chair-to-bed transfer time in all patients.Conclusion:
Rehabilitation of paraplegics with the use of exergames can be considered viable, innovative and effective. However, future research with greater methodological rigor should be conducted in order to analyze the clinical applicability of this approach.RESUMO
Resumo Introdução:
Em virtude da motivação e do feedback imediato durante as atividades, os exergames durante a Fisioterapia podem favorecer o equilíbrio de tronco e a funcionalidade em lesados medulares.Objetivo:
Avaliar os efeitos dos exergames no controle de tronco de paraplégicos.Método:
Série de casos com quatro pacientes paraplégicos, portadores de lesão medular ou mielomeningocele. Os participantes foram submetidos a um protocolo de reabilitação com o uso do exergame Nintendo Wii®, com frequência de uma sessão semanal durante 4 semanas. O paciente foi estimulado a realizar movimentos de tronco na posição sentada através dos jogos esgrima e canoagem. Os instrumentos utilizados para a coleta de dados antes e depois da intervenção foram o Teste de Alcance Funcional adaptado para avaliação do controle de tronco, e o Tempo de Transferência e o Teste de Propulsão para a avaliação funcional.Resultados:
A intervenção gerou um aumento absoluto do controle de tronco em 75% dos pacientes, com a melhora variando entre 6,4 e 25%. No Teste de Propulsão, a intervenção levou à redução absoluta do tempo em metade dos pacientes. Para a variável cadência, no mesmo teste, houve redução do número de propulsões em 75% dos casos. No Teste de Transferências, a intervenção gerou redução do tempo entre a cadeira e a cama em todos os pacientes.Conclusão:
A reabilitação de paraplégicos com o uso de exergames pode ser considerada viável, inovadora e efetiva. No entanto, pesquisas futuras com maior rigor metodológico devem ser realizadas com vistas à aplicabilidade clínica desta abordagem.Key words
Full text:
1
Index:
LILACS
Main subject:
Paraplegia
/
Spinal Cord Injuries
/
Video Games
/
Postural Balance
Type of study:
Guideline
Limits:
Female
/
Humans
/
Male
Language:
En
Journal:
Fisioter. Mov. (Online)
Journal subject:
Medicina F¡sica e ReabilitaÆo
Year:
2020
Type:
Article