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Increasing physical activity by Gamification among Brazilian high school students: a pilot study / Aumento da atividade física por gamificação em estudantes brasileiros do ensino médio: um estudo piloto
Caputo, Eduardo Lucia; Feter, Natan; Alt, Ricardo; Laite, Jayne Santos; Rodrigues, Alysson Nogueira; Dumith, Samuel Carvalho; Silva, Marcelo Cozzensa da.
  • Caputo, Eduardo Lucia; Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, RS. BR
  • Feter, Natan; Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, RS. BR
  • Alt, Ricardo; Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, RS. BR
  • Laite, Jayne Santos; Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS. BR
  • Rodrigues, Alysson Nogueira; Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, RS. BR
  • Dumith, Samuel Carvalho; Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, RS. BR
  • Silva, Marcelo Cozzensa da; Universidade Federal de Pelotas. Pelotas, RS. BR
Rev. bras. ativ. fís. saúde ; 26: 1-7, mar. 2021.
Article in English | LILACS | ID: biblio-1344340
ABSTRACT
This pilot study aimed to evaluate the effectiveness of a Gamification-based intervention on physical activity levels of High School students. This quasi-experimental study was conducted in two federal high schools in Southern Brazil. One class from each school was selected to be either intervention (INT) or control (CON) group. Experiment duration was two weeks, and both groups downloaded My Active Life app. INT group (n = 69) participants received daily app alerts with messages of en-couragement to practice physical activity. They also received a score based on the percentage of goal achieved. CON group (n = 35) only had access to total number of steps per day. INT group showed a lower decrease in physical activity at school compared to CON group (p = 0.024). No effect of inter-vention was observed in physical activity out of school (p = 0.911). Gamification-based intervention prevented a decrease in physical activity at school among male (F = 10.680; p = 0.004), students at first half of high school (F = 12.668; p = 0.002), and adequate body mass index (F = 4.640; p = 0.037), and with lower perception of barriers to physical activity (F = 5.437; p = 0.024). Although we did not observe an increase in physical activity at school, gamification-based intervention may mitigate its decrease among adolescents
RESUMO
Este estudo piloto teve como objetivo avaliar a eficácia de uma intervenção baseada em gamificação nos níveis de atividade física de alunos do ensino médio. Este estudo quase-experimental foi realizado em duas escolas federais de ensino médio no sul do Brasil. Uma turma de cada escola foi selecionada para ser um grupo de intervenção (INT) ou controle (CON). A duração do experimento foi de duas semanas, e ambos os grupos baixaram o aplicativo My Active Life. Os participantes do grupo INT (n = 69) receberam alertas diários no app com mensagens de incentivo à prática de atividade física. Eles também receberam uma pontuação com base no percentual de meta alcançada. O grupo CON (n = 35) só teve acesso ao número total de passos por dia. O grupo INT apresentou menor diminuição da atividade física na escola em comparação ao grupo CON (p = 0,024). Nenhum efeito da intervenção foi observado na atividade física fora da escola (p = 0,911). A intervenção baseada na gamificação evitou uma diminuição da atividade física na escola entre meninos (F = 10,680; p = 0,004), alunos na primeira metade do ensino médio (F = 12,668; p = 0,002) e índice de massa corporal adequado (F = 4,640; p = 0,037), e com menor percepção de barreiras à atividade física (F = 5,437; p = 0,024). Embora não tenhamos observado aumento da atividade física na escola, a intervenção baseada na gamificação pode atenuar sua diminuição entre os adolescentes
Subject(s)


Full text: Available Index: LILACS (Americas) Main subject: Exercise / Adolescent / Smartphone Country/Region as subject: South America / Brazil Language: English Journal: Rev. bras. ativ. fís. saúde Journal subject: Sports Medicine Year: 2021 Type: Article Affiliation country: Brazil Institution/Affiliation country: Universidade Federal de Pelotas/BR / Universidade Federal do Rio Grande do Sul/BR / Universidade Federal do Rio Grande/BR

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LIS


Full text: Available Index: LILACS (Americas) Main subject: Exercise / Adolescent / Smartphone Country/Region as subject: South America / Brazil Language: English Journal: Rev. bras. ativ. fís. saúde Journal subject: Sports Medicine Year: 2021 Type: Article Affiliation country: Brazil Institution/Affiliation country: Universidade Federal de Pelotas/BR / Universidade Federal do Rio Grande do Sul/BR / Universidade Federal do Rio Grande/BR