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E-sports and sports cyberculture: perspectives of social actors in this universe / E-sports e cibercultura esportiva: perspectivas de atores sociais desse universo
Santos, Doiara Silva dos; Salustiano, Romulo Vieira; Abreu, Fernanda Santos de; Caetano, Clarisse Silva; Paixão, Jairo Antonio da.
  • Santos, Doiara Silva dos; Federal University of Viçosa. Viçosa. BR
  • Salustiano, Romulo Vieira; Federal University of Viçosa. Viçosa. BR
  • Abreu, Fernanda Santos de; Federal University of Minas Gerais. Belo Horizonte. BR
  • Caetano, Clarisse Silva; Federal University of Viçosa. Viçosa. BR
  • Paixão, Jairo Antonio da; Federal University of Viçosa. Viçosa. BR
J. Phys. Educ. (Maringá) ; 33: e3354, 2022.
Article in English | LILACS | ID: biblio-1421877
ABSTRACT
ABSTRACT The present study is dedicated to an analysis of e-sports, understanding them as a way of expressing sports culture in accordance with the contemporary social paradigm that involves cyberculture. Its main objective is to look into the senses and meanings of sports cyberculture for the social actors that make up the e-sports universe. Thus, in a qualitative approach, the semi-structured interview technique was used with 2 cyberathletes and 1 streamer, all professionals. The results show that sports cyberculture is appropriated by these social actors with expectations for career building, taking into account the growth of both the modality and its audience amidst perceptions and experiences of prejudice. It is concluded that sports cyberculture produces and reflects practices, attitudes and values that are similar to the traditional way of experiencing sports, reproducing stereotypes and prejudices, dreams of social ascension, and professionalization prospects.
RESUMO
RESUMO O presente estudo dedica-se a uma análise sobre os e-sports, compreendendo-os como uma maneira de expressão da cultura esportiva consonante ao paradigma social contemporâneo que implica a cibercultura. O objetivo principal deste estudo é analisar sentidos e significados da cibercultura esportiva para atores sociais implicados no universo dos e-sports. Assim, em abordagem qualitativa, empregou-se a técnica de entrevista semiestruturada com 2 ciberatletas e 1 streamer profissionais. Os resultados demonstram que a cibercultura esportiva é apropriada por estes atores sociais com expectativas para a construção da carreira, sobre o crescimento da modalidade e do público em meio às percepções e vivências de preconceitos. Conclui-se que a cibercultura esportiva produz e reflete práticas, atitudes e valores análogos ao modo tradicional de vivência do esporte, reproduzindo estereótipos e preconceitos, sonhos de ascensão social e perspectivas de profissionalização.
Subject(s)


Full text: Available Index: LILACS (Americas) Main subject: Sports / Video Games / Athletes Type of study: Qualitative research Limits: Female / Humans / Male Language: English Journal: J. Phys. Educ. (Maringá) Journal subject: Medicina Esportiva Year: 2022 Type: Article Affiliation country: Brazil Institution/Affiliation country: Federal University of Minas Gerais/BR / Federal University of Viçosa/BR

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