Your browser doesn't support javascript.
loading
Análise da realidade virtual versus treino funcional na aptidão física de idosas / Analysis of virtual reality versus functional training in fitness for elderly women
Santos, Fagner França dos; Magalhães, Lívio Hudson Vilarinho Nunes; Sousa, Felipe Aurélio Nunes de; Marques, Charlanne de Oliveira; Torres, Michelle Vicente; Leal, Seânia Santos.
  • Santos, Fagner França dos; Faculdade Santo Agostinho. Teresina. BR
  • Magalhães, Lívio Hudson Vilarinho Nunes; Faculdade Santo Agostinho. Teresina. BR
  • Sousa, Felipe Aurélio Nunes de; Faculdade Santo Agostinho. Teresina. BR
  • Marques, Charlanne de Oliveira; Faculdade Santo Agostinho. Teresina. BR
  • Torres, Michelle Vicente; Faculdade Santo Agostinho. Teresina. BR
  • Leal, Seânia Santos; Faculdade Santo Agostinho. Teresina. BR
Conscientiae saúde (Impr.) ; 14(1): 117-124, 31 mar. 2015.
Article in Portuguese | LILACS | ID: biblio-670
RESUMO
Introdução: O envelhecimento é sinônimo de degradação das habilidades físicas, que compromete a aptidão física e as atividades de vida diária dos idosos. A atividade física é empregada para amenizar os efeitos deletérios desse processo. Objetivo: Comparar os efeitos da realidade virtual versus treinamento funcional-circuito em parâmetros da aptidão física de idosas. Métodos: Trata-se de um estudo de intervenção, comparativo, quantitativo, em que 15 voluntárias realizaram terapia com Xbox 360 (Kinect) (G1), e 15 treino funcional-circuito (G2). A coleta de dados foi feita por entrevista e aplicação dos testes de Timed Up and Go, de Marcha Estacionária de 2 min e Escala de Equilíbrio de Berg, no início e após um mês de intervenção. Resultados: O G1 apresentou aumento de 8,7 elevações do membro inferior (p<0,05) no teste de Marcha Estacionária. Conclusões: Não houve diferenças estatisticamente significativas no equilíbrio estático e dinâmico; porém, a conduta com exergame melhorou significativamente a capacidade funcional das idosas.
ABSTRACT
Introduction: Aging is synonymous of deterioration of the physical abilities, which compromises the fitness and activities of daily living of the elderly. Physical activity is employed to mitigate the deleterious effects of this process. Objective: To compare the effects of virtual reality versus functional circuit training on parameters of physical fitness of elderly women. Methods: In this comparative and quantitative intervention study 15 subjects performed therapy with the Xbox 360 (Kinect) (G1), and 15 underwent a functional training circuit (G2). Data collection was done by interviews and implementation of the Time Up and Go, Stationary Marching Test 2 min and Berg Balance Scale test at the beginning and after one month of intervention. Results: G1 had increased from 8.7 elevations of the lower limb (p<0.05) in Stationary Marching Test. Conclusions: There were no statistically significant differences in static and dynamic balance, but the dealings with exergame significantly improved the functional capacity of older.
Subject(s)


Full text: Available Index: LILACS (Americas) Main subject: Activities of Daily Living / Virtual Reality Exposure Therapy / Circuit-Based Exercise Limits: Aged / Female / Humans Language: Portuguese Journal: Conscientiae saúde (Impr.) Journal subject: Medicine / MEDICINA FISICA E REABILITACAO Year: 2015 Type: Article Affiliation country: Brazil Institution/Affiliation country: Faculdade Santo Agostinho/BR

Similar

MEDLINE

...
LILACS

LIS


Full text: Available Index: LILACS (Americas) Main subject: Activities of Daily Living / Virtual Reality Exposure Therapy / Circuit-Based Exercise Limits: Aged / Female / Humans Language: Portuguese Journal: Conscientiae saúde (Impr.) Journal subject: Medicine / MEDICINA FISICA E REABILITACAO Year: 2015 Type: Article Affiliation country: Brazil Institution/Affiliation country: Faculdade Santo Agostinho/BR