Your browser doesn't support javascript.
loading
Alterações fisiológicas e motivação da prática física do boxe: o virtual é viável? / Acute physiological changes and motivation to exercise boxing: Is the "virtual" boxing feasible?
Pereira, Sandro V. V. N; Gomes, Jorge Luiz de B; Perrier-Melo, Raphael J; Oliveira, Leonardo dos S; Oliveira, Lúcia Inês G de; Costa, Manoel da Cunha.
Affiliation
  • Pereira, Sandro V. V. N; Universidade de Pernambuco. UPE. Recife. BR
  • Gomes, Jorge Luiz de B; Universidade de Pernambuco. UPE. Recife. BR
  • Perrier-Melo, Raphael J; Universidade de Pernambuco. UPE. Recife. BR
  • Oliveira, Leonardo dos S; Universidade de Pernambuco. Universidade Estadual de Londrina. UEL. Londrina. BR
  • Oliveira, Lúcia Inês G de; Universidade de Pernambuco. UPE. Recife. BR
  • Costa, Manoel da Cunha; Universidade de Pernambuco. UPE. Recife. BR
Rev. bras. ciênc. mov ; 25(4): 75-83, out.- dez.2017. ilus, tab
Article in Pt | LILACS | ID: biblio-882825
Responsible library: BR1552.1
RESUMO
Este estudo analisou alterações metabólicas, cardiovasculares e motivacionais de adultos jovens submetidos a uma sessão de boxe real e virtual, utilizando o console Xbox360 com Kinect. Em um estudo experimental cruzado, 10 adultos jovens saudáveis, de ambos os sexos, eutróficos (idade 21±1 anos; índice de massa corporal 23±1kg/m2 ; consumo de oxigênio pico 25,5±5,9mL/kg/min) foram submetidos aleatoriamente a sessões de boxe real (saco de areia) e virtual (Kinect Sports Boxing) com duração de 15 minutos cada, com intervalo de 24h entre as sessões. A frequência cardíaca foi registrada durante todas as sessões e pressão arterial sistólica e diastólica antes e após as sessões. O gasto energético e o consumo de oxigênio foram estimados a partir da intensidade e duração das sessões. Ao final de cada sessão, registraram-se a percepção subjetiva de esforço e o grau de satisfação/motivação. A sessão de boxe real apresentou maior gasto energético, consumo de oxigênio, frequência cardíaca média e percepção subjetiva de esforço comparada à sessão virtual (P<0,05). Contudo, frequência cardíaca máxima, pressão arterial sistólica e diastólica e motivação/satisfação foram similares entre as sessões (P>0,05). Conclui-se que apesar de as alterações fisiológicas terem sido maiores na sessão real, caso o praticante não tenha a opção de sair de casa para treinar o boxe real ou apresente condições clínicas específicas, o virtual apresenta-se viável. Além disso, em virtude de a pressão arterial, frequência cardíaca máxima e motivação à prática apresentarem-se semelhantes à sessão real, indica-se o boxe virtual como uma prática de variabilidade ao treino dos praticantes de boxe....(AU)
ABSTRACT
This study analyzed metabolic, cardiovascular and motivational changes of young adults who underwent real and virtual boxing sessions, using the active video games in Xbox360 with Kinect. In a crossover study, 10 young adults, both sexes, eutrophics (age 21±1 years; body mass index 23±1kg/m2; oxygen consumption-peak 25.5±5.9mL/kg/min) underwent real (sandbag) and virtual (Kinect Sports Boxing) randomized boxing sessions, lasting 15 minutes each, separated by 24 hours. Average and maximum heart rate were recorded during the sessions and systolic and diastolic blood pressure before and after sessions. Caloric expenditure and oxygen consumption were estimated from the session's intensity and duration. At the end of each session, perceived exertion and satisfaction/motivation scores were recorded. Real boxing session showed caloric expenditure, oxygen consumption, average heart rate and perceived exertion higher compared to the virtual session (P<0.05). However, maximum heart rate, systolic and diastolic blood pressure and motivation/satisfaction were similar between sessions (P>0.05). In conclusion, although metabolic changes had been higher in the real session, the virtual shows feasible, considering the subject not have the option of leaving home to train boxing or presents specific clinical conditions. Moreover, due to blood pressure, maximum heart rate and motivation to practice showed similar to the real session, virtual boxing is indicated as an alternative training to boxing practitioners....(AU)
Subject(s)
Key words
Full text: 1 Index: LILACS Main subject: Sports / Boxing / Exercise / Video Games / Physical Exertion / Arterial Pressure / Heart Rate / Motivation Type of study: Clinical_trials Limits: Adolescent / Adult / Female / Humans / Male Language: Pt Journal: Rev. bras. ciênc. mov Journal subject: MEDICINA ESPORTIVA Year: 2017 Type: Article
Full text: 1 Index: LILACS Main subject: Sports / Boxing / Exercise / Video Games / Physical Exertion / Arterial Pressure / Heart Rate / Motivation Type of study: Clinical_trials Limits: Adolescent / Adult / Female / Humans / Male Language: Pt Journal: Rev. bras. ciênc. mov Journal subject: MEDICINA ESPORTIVA Year: 2017 Type: Article