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1.
Praxis (Bern 1994) ; 111(11): 598-602, 2022 Aug.
Artículo en Alemán | MEDLINE | ID: mdl-35975416

RESUMEN

CME: Can Slim People Have Type-2 Diabetes? Abstract. Most patients with type-2 diabetes mellitus are obese or overweight. In slim patients with suspected type 2 diabetes mellitus the possibility of other types of diabetes must be considered. In addition to type-1 diabetes in adulthood and genetic forms of diabetes (MODY, mitochondrial diabetes), it could also be diabetes due to a disease of the exocrine pancreas, a condition which is generally underdiagnosed.


Asunto(s)
Diabetes Mellitus Tipo 1 , Diabetes Mellitus Tipo 2 , Adulto , Diabetes Mellitus Tipo 2/diagnóstico , Humanos
2.
Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes ; 131-132: 46-52, 2018 04.
Artículo en Alemán | MEDLINE | ID: mdl-29544714

RESUMEN

The impact of patient preferences in evidence-based medicine is a complex issue which touches on theoretical questions as well as medical practice in the clinical context. The interaction between evidence-based recommendations and value-related patient preferences in clinical practice is, however, highly complex and requires not only medical knowledge but social, psychological and communicative competencies on the side of the physician. The multi-layered process of oncology physicians' clinical decision-making was explored in 14 semi-structured interviews with respect to a first diagnosis of a pancreatic adenocarcinoma. A case vignette was used and the Q method ("card sorting") was applied to analyze the influence of different factors (such as evidence, patient preferences and the role of relatives) on physicians' deliberations. Content analysis (Mayring) was performed. The results show that the participating oncologists consider patient preferences as an important guidance which, however, is limited on certain occasions where the physicians assume a leadership role in decision-making. From the interviewees' perspectives, the preferences of the patients' relatives are likewise of high importance because debilitating oncologic treatments can only be carried out if patients have both social and psychological support. There is a need for an ongoing reflection of the physicians' own values and due consideration of the patients' social role within the context of shared decision-making.


Asunto(s)
Adenocarcinoma/psicología , Toma de Decisiones , Medicina Basada en la Evidencia , Neoplasias Pancreáticas/psicología , Prioridad del Paciente , Adenocarcinoma/diagnóstico , Adenocarcinoma/terapia , Alemania , Humanos , Neoplasias Pancreáticas/diagnóstico , Neoplasias Pancreáticas/terapia , Participación del Paciente , Relaciones Médico-Paciente
3.
Praxis (Bern 1994) ; 105(13): 775-9, 2016 Jun 22.
Artículo en Alemán | MEDLINE | ID: mdl-27329710

RESUMEN

The author presents his personal choice of practical relevant papers of pancreatic diseases from 2014 to 2015. Nutritional factors and hypertriglycidemia are discussed as causes of acute pancreatitis. Tools to avoid post-ERCP(endoscopic retrograde cholangiopancreatography) pancreatitis are described and the natural course of fluid collections and pseudocysts is demonstrated. The value of secretin-MRCP(magnetic resonance cholangiopancreatography) for diagnosis of chronic pancreatitis is illustrated. Data help to choose the minimally effective prednisolone dose in autoimmune pancreatitis. The increased prevalence of fractures in patients with chronic pancreatitis highlights the necessity of screening for bone density loss. The association of vitamin D intake with pancreatic cancer is described. The probability of cancer in IPNM is shown and innovative surgical concepts to reduce the loss of pancreatic function are presented. Finally neoadjuvant concepts for the treatment of pancreatic cancer are highlighted.


Asunto(s)
Enfermedades Pancreáticas/diagnóstico , Colangiopancreatografia Retrógrada Endoscópica/efectos adversos , Humanos , Enfermedades Pancreáticas/etiología , Enfermedades Pancreáticas/terapia , Pruebas de Función Pancreática , Neoplasias Pancreáticas/diagnóstico , Neoplasias Pancreáticas/etiología , Neoplasias Pancreáticas/terapia , Seudoquiste Pancreático/diagnóstico , Seudoquiste Pancreático/etiología , Seudoquiste Pancreático/terapia , Pancreatitis Aguda Necrotizante/diagnóstico , Pancreatitis Aguda Necrotizante/etiología , Pancreatitis Aguda Necrotizante/terapia , Pancreatitis Crónica/diagnóstico , Pancreatitis Crónica/etiología , Pancreatitis Crónica/terapia , Pronóstico
4.
Praxis (Bern 1994) ; 104(9): 453-60, 2015 Apr 22.
Artículo en Alemán | MEDLINE | ID: mdl-25900693

RESUMEN

Pancreatic cancer is the seventh most common cancer in Switzerland associated with a dismal prognosis. Its natural course is fatal with a 3-year survival rate below 3%. Advances in diagnostic tools, tumor staging and multimodal treatment strategies resulted in an improved 5-year survival rate of over 20%. Patients presenting with pancreatic cancer significantly benefit from a multi-disciplinary treatment strategy in an experienced hepato-pancreato-biliary center. Following a comprehensive tumor staging, surgical resection associated with adjuvant chemotherapy is still the only curative therapy option. The role of neoadjuvant chemotherapy is currently investigated in clinical trials. Patients presenting with advanced pancreatic cancer not eligible for curative treatment might benefit from inclusion into innovative clinical trials with novel treatment concepts.


Le cancer du pancréas est le 7ème cancer le plus fréquent en Suisse. Son histoire naturelle est rapidement fatale avec une survie à trois ans inférieure à 3%. Les moyens diagnostiques modernes et des stratégies thérapeutiques multimodales ont permis d'améliorer la survie à cinq ans au-delà de 20%. C'est pourquoi ces patients bénéficient de façon significative d'un traitement multidisciplinaire au sein d'un centre hépato-pancréato-biliaire spécialisé. Après un bilan d'extension précis, la chirurgie associée à une chimiothérapie adjuvante reste le seul traitement à visée curative. Le rôle de la chimiothérapie néoadjuvante est en cours d'évaluation au sein d'essais cliniques. Les patients avec un cancer du pancréas avancé non-résectable peuvent bénéficier de stratégies thérapeutiques nouvelles dans le cadre d'essais cliniques innovants.


Asunto(s)
Carcinoma Ductal Pancreático/terapia , Neoplasias Pancreáticas/terapia , Carcinoma Ductal Pancreático/diagnóstico , Carcinoma Ductal Pancreático/mortalidad , Carcinoma Ductal Pancreático/patología , Terapia Combinada , Conducta Cooperativa , Supervivencia sin Enfermedad , Humanos , Comunicación Interdisciplinaria , Estadificación de Neoplasias , Neoplasias Pancreáticas/diagnóstico , Neoplasias Pancreáticas/mortalidad , Neoplasias Pancreáticas/patología , Tasa de Supervivencia
5.
Viszeralmedizin ; 30(1): 61-4, 2014 Feb.
Artículo en Inglés | MEDLINE | ID: mdl-26286487

RESUMEN

HINTERGRUND: Die pyloruserhaltende Pankreaskopfresektion (PPPD) ist als onkologisches Standardverfahren etabliert. Lokal fortgeschrittene Tumoren können eine erweiterte Resektion erforderlich machen. Ebenso soll früheren Arbeiten zufolge bei Tumornachweis in den parapylorischen Lymphknoten (PLK) eine distale Magenresektion im Sinne einer klassischen Whipple-Operation indiziert sein. Entsprechend diesen Empfehlungen haben wir intraoperative Schnellschnittuntersuchungen der PLK in unseren Routineablauf integriert. Im Rahmen dieser Studie haben wir die klinische Relevanz dieses Vorgehens hinterfragt. METHODEN: Bei 105 onkologischen Patienten im Zeitraum von 2006-2012 bestand die Indikation zur PPPD. In allen Fällen erfolgte eine intraoperative Schnellschnittuntersuchung der PLK. Die Patienten wurden bezüglich Primärtumor, Anzahl der untersuchten Lymphknoten (LK) (gesamt und parapylorisch) sowie Auswirkungen auf das operative Konzept untersucht. Es handelt sich um eine retrospektive Studie, die auf prospektiv erhobenen Daten unserer Pankreasdatenbank basiert. ERGEBNISSE: Die Primärtumoren waren 72 Pankreaskopfkarzinome und 33 extrapankreatische Karzinome (Gallengangskarzinom, Ampullenkarzinom, Duodenalkarzinom). 73 Patienten waren nodalpositiv. Insgesamt wurden 2391 LK untersucht, von denen 325 parapylorisch lokalisiert waren. Die intraoperative Schnellschnittuntersuchung erbrachte lediglich bei 4 Patienten mit Pankreaskopfkarzinom jeweils einen positiven PLK; daraufhin erfolgte eine distale Magenresektion. In keinem der distalen Magenresektate waren Tumorresiduen nachweisbar. Lokale chirurgisch-technische Probleme im Sinne von Durchblutungsstörungen des Magens ergaben sich durch die regionale Lymphadenektomie nicht. PLK waren nur beim Pankreaskarzinom positiv. In der Subgruppe der nodalpositiven Patienten mit Pankreaskopfkarzinom hatten 8% der Patienten einen positiven PLK. SCHLUSSFOLGERUNG: Die regionale parapylorische Lymphadenektomie ist beim Pankreaskarzinom in einigen (5%) Fällen onkologisch sinnvoll. Der Nutzen einer intraoperativen Schnellschnittuntersuchung mit nachfolgender Konsequenz für eine etwaige distale Magenresektion ist anhand unserer Daten nicht belegbar.

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