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[Overtreatment in intensive care medicine-recognition, designation, and avoidance : Position paper of the Ethics Section of the DIVI and the Ethics section of the DGIIN]. / Überversorgung in der Intensivmedizin: erkennen, benennen, vermeiden : Positionspapier der Sektion Ethik der DIVI und der Sektion Ethik der DGIIN.
Michalsen, Andrej; Neitzke, Gerald; Dutzmann, Jochen; Rogge, Annette; Seidlein, Anna-Henrikje; Jöbges, Susanne; Burchardi, Hilmar; Hartog, Christiane; Nauck, Friedemann; Salomon, Fred; Duttge, Gunnar; Michels, Guido; Knochel, Kathrin; Meier, Stefan; Gretenkort, Peter; Janssens, Uwe.
Afiliación
  • Michalsen A; Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Klinikum Konstanz, Konstanz, Deutschland.
  • Neitzke G; Institut für Geschichte, Ethik und Philosophie der Medizin, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland.
  • Dutzmann J; Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Halle (Saale), Halle (Saale), Deutschland.
  • Rogge A; Geschäftsbereichs der Medizinethik, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Kiel, Deutschland.
  • Seidlein AH; Institut für Ethik und Geschichte der Medizin, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland.
  • Jöbges S; Institut für Biomedizinische Ethik und Geschichte der Medizin, Universität Zürich, Zürich, Schweiz.
  • Burchardi H; , Bovenden, Deutschland.
  • Hartog C; Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Nauck F; Patienten- und Angehörigenzentrierte Versorgung (PAV), Klinik Bavaria, Kreischa, Deutschland.
  • Salomon F; Klinik für Palliativmedizin, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Deutschland.
  • Duttge G; , Lemgo, Deutschland.
  • Michels G; Abteilung für strafrechtliches Medizin- und Biorecht, Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, Deutschland.
  • Knochel K; Klinik für Akut- und Notfallmedizin, St.-Antonius-Hospital Eschweiler, Eschweiler, Deutschland.
  • Meier S; Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital Kinderpalliativzentrum, Klinikum der Universität München, München, Deutschland.
  • Gretenkort P; Ethik der Medizin und Gesundheitstechnologie, Technische Universität München, München, Deutschland.
  • Janssens U; Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland.
Med Klin Intensivmed Notfmed ; 116(4): 281-294, 2021 May.
Article en De | MEDLINE | ID: mdl-33646332
ABSTRACT
Despite social laws, overtreatment, undertreatment, and incorrect treatment are all present in the German health care system. Overtreatment denotes diagnostic and therapeutic measures that are not appropriate because they do not improve the patients' length or quality of life, cause more harm than benefit, and/or are not consented to by the patient. Overtreatment can result in considerable burden for patients, their families, the treating teams, and society. This position paper describes causes of overtreatment in intensive care medicine and makes specific recommendations to identify and prevent it. Recognition and avoidance of overtreatment in intensive care medicine requires measures on the micro-, meso- and macrolevels, especially the following (1) frequent (re-)evaluation of the therapeutic goal within the treating team while taking the patient's will into consideration, while simultaneously attending to the patients and their families; (2) fosteringpatient-centered corporate culture in the hospital, giving priority to high-quality patient care; (3) minimizing improper incentives in health care financing, supported by reform of the reimbursement system that is still based on diagnose-related groups; (4) strengthening of interprofessional co-operation via education and training; and (5) initiating and advancing a societal discourse on overtreatment.
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Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Banco de datos: MEDLINE Asunto principal: Calidad de Vida / Medicina de Emergencia Tipo de estudio: Diagnostic_studies / Guideline Límite: Humans Idioma: De Revista: Med Klin Intensivmed Notfmed Año: 2021 Tipo del documento: Article

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Banco de datos: MEDLINE Asunto principal: Calidad de Vida / Medicina de Emergencia Tipo de estudio: Diagnostic_studies / Guideline Límite: Humans Idioma: De Revista: Med Klin Intensivmed Notfmed Año: 2021 Tipo del documento: Article