Your browser doesn't support javascript.
loading
Does e-assessment always fit digital natives? A within-subject comparison between paperand tablet-based gambling assessments in adolescents / ¿La evaluación electrónica siempre se adapta a los nativos digitales? Una comparación intra-sujeto de la evaluación del juego de azar entre papel y tabletas electrónicas en adolescentes
Martínez-Loredo, Víctor; González-Roz, Alba; García-Cueto, Eduardo; Grande-Gosende, Aris; Fernández-Hermida, José Ramón.
Afiliação
  • Martínez-Loredo, Víctor; University of Oviedo. Department of Psychology. Oviedo. Spain
  • González-Roz, Alba; University of Oviedo. Department of Psychology. Oviedo. Spain
  • García-Cueto, Eduardo; University of Oviedo. Department of Psychology. Oviedo. Spain
  • Grande-Gosende, Aris; University of Oviedo. Department of Psychology. Oviedo. Spain
  • Fernández-Hermida, José Ramón; University of Oviedo. Department of Psychology. Oviedo. Spain
Rev. psicol. clín. niños adolesc ; 8(2): 17-22, May. 2021. tab
Artigo em Inglês | IBECS | ID: ibc-218334
Biblioteca responsável: ES1.1
Localização: ES15.1 - BNCS
ABSTRACT
Technological development has enabled the use of sophisticated methods for assessing multiple human behaviors. Despite the advantages of these newtechnologies, concerns exist regarding their equivalence with paper-based measures in epidemiological and health-related surveys. To date, literature on thistopic in relation to adolescents is virtually nonexistent. This study compares respondents’ performance on the same survey using both paper- and electronic tab-let-based assessment methods. A final sample of 135 adolescents (mean age 17.30 years, SD = 0.59; 56.3% males) consecutively completed two versions ofthe same survey on gambling behaviors and two questionnaires The Gambling Motives Questionnaire (GMQ) and the South Oaks Gambling Screening-Re-vised for Adolescents (SOGS-RA). An ad-hoc questionnaire assessing participants’ satisfaction levels with each method was also used. The digital surveyyielded a lifetime, past year, and past month gambling prevalence of 54.1%, 45.2%, and 27.4%, respectively. Paper-based prevalence rates were 3.7-5.2%lower (all p < .092) and there were discrepancies in gambling activities. Although the reliability of the questionnaires was high in both formats, total scores wereconsistently higher in the paper-based format. GMQ and SOGS-RA intraclass correlations between versions ranged from .856-.884. Unexpectedly, studentspreferred the paper-based survey to the e-assessment (51.5% vs. 48.5%) and also enjoyed it more (31.3% vs 26.1%). Paper- and tablet-based surveys yielddifferent, albeit non-statistically significant, estimations of gambling behaviors even when the same participants were surveyed at one time. We recommend thatconsistency be routinely checked across assessment formats when adapting paper-and-pencil measures to digital formats.(AU)
RESUMEN
El desarrollo tecnológico ha permitido el uso de métodos sofisticados de evaluación de múltiples comportamientos humanos.A pesar de los avances de estas nuevas tecnologías, existen preocupaciones sobre su equivalencia con las medidas de papel y lápiz en encuestas epidemio-lógicas y de salud. Hasta la fecha, la literatura en el tema en relación con los adolescentes es prácticamente inexistente. Este estudio compara el desempeñode los participantes sobre la misma encuesta utilizando métodos de evaluación de papel y lápiz y electrónicos. Una muestra de 135 adolescentes (edad media17.30 años, DT = 0.59; 56.3% hombres) completaron consecutivamente os versiones de la misma encuesta sobre conductas de juego y dos cuestionarios elCuestionario de Motivos de Juego (GMQ) y el Cribado de Juego de South Oaks en su versión revisada para adolescentes (SOGS-RA). También se utilizó uncuestionario ad-hoc para evaluar el nivel de satisfacción de los participantes en cada método. La encuesta digital arrojó una prevalencia de juego vida, año y mesde 54,1%, 45,2%, y 27,4%, respectivamente. Las prevalencias en papel fueron 3,7-5,2% menores (todas p < ,092) y se mostraron discrepancias en las activi-dades de apuestas. A pesar de que la fiabilidad de los cuestionarios fue alta en ambos formatos, las puntuaciones totales fueron consistentemente más altas enel formato en papel. Las correlaciones intraclase en el GMQ y SOGS-RA oscilaban entre ,856 - ,884. Inesperadamente, los estudiantes preferían la encuestaen papel sobre el formato digital (51,5% vs. 48,5%) y también lo disfrutaron más (31,3% vs 26,1%). La encuesta en papel y en tableta electrónica mostraronestimaciones diferentes, aunque no estadísticamente significativas, en las conductas de juego...(AU)
Assuntos


Texto completo: Disponível Coleções: Bases de dados nacionais / Espanha Base de dados: IBECS Assunto principal: Jogos de Vídeo / Aplicativos Móveis / Smartphone / Tempo de Tela Limite: Adolescente / Feminino / Humanos / Masculino Idioma: Inglês Revista: Rev. psicol. clín. niños adolesc Ano de publicação: 2021 Tipo de documento: Artigo Instituição/País de afiliação: University of Oviedo/Spain

Texto completo: Disponível Coleções: Bases de dados nacionais / Espanha Base de dados: IBECS Assunto principal: Jogos de Vídeo / Aplicativos Móveis / Smartphone / Tempo de Tela Limite: Adolescente / Feminino / Humanos / Masculino Idioma: Inglês Revista: Rev. psicol. clín. niños adolesc Ano de publicação: 2021 Tipo de documento: Artigo Instituição/País de afiliação: University of Oviedo/Spain
...